۱۳۹۲ تیر ۲۴, دوشنبه

ولی فقیه بنگلادش به نود سال زندان محکوم شد

در کیفرخواست دادگاه اقدامات وی به خاطر نقشش در رهبری قتل عام های بنگلادش با آدولف هیتلر رهبر نازی های آلمان مقایسه شد.


غلام اعظم رهبر معنوی حزب جماعت اسلامی بنگلادش امروز دوشنبه به جرم اقدامات خشونت آمیز در دوران جنگ های استقلال بنگلادش به نود سال زندان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از داکا، دادگاه بین المللی جنایت های داکا، غلام اعظم نود ساله را که در دوران نبردهای بنگلادش برای استقلال در سال 1971 میلادی ریاست حزب جماعت اسلامی را بر عهده داشت به علت حمایت از ارتش پاکستان در دوران نبرد استقلال و کمک به این کشور برای تشکیل گروه های چریکی مرگبار بر ضد مردم بنگلادش مجرم شناخت.

بنا به آمارهای دولتی بنگلادش این چریک ها یکی از گروه های عامل مرگ سه میلیون نفر در آن دوران به حساب می آید.

مهمترین اتهام های غلام اعظم قتل و شکنجه است. در کیفرخواست دادگاه اقدامات وی به خاطر نقشش در رهبری قتل عام های بنگلادش با آدولف هیتلر رهبر نازی های آلمان مقایسه شد.

وکیل غلام اعظم تاکید دارد اتهامات وارده به موکلش بر پایه اخبار رسانه ها و بر پایه سخنرانی های دوران جنگ تهیه شده است.

دادگاه بین المللی جنایات داکا در مارس 2010 میلادی تاسیس شد. دولت بنگلادش تاکید دارد برای مرهم نهادن بر زخم های جنگ استقلال بنگلادش برگزاری این دادگاه ها ضروری است.

یک گروه تحقیق غیر دولتی در بنگلادش، 1175 نفر از جمله شماری از ژنرال های پاکستانی و اسلامگرایان وابسته به اسلام آباد را شناسایی کرده است که در آن دوران ، جنایات متعددی نظیر قتل، تجاوز به عنف و تغییر دین اجباری از هندو به اسلام را در بنگلادش انجام می دادند.