۱۳۹۲ تیر ۲۴, دوشنبه

ارائه شكايت ساكنان اشرف و ليبرتي به سازمان ملل توسط وكلاي ساكنان جرد گنسر و كريس فلچر

روز پنجشنبه 11ژوئيه2013 جرد گنسر، از وكلاي ساكنان اشرف و ليبرتي طي يك كنفرانس مطبوعاتي در مقابل مقر سازمان ملل در نيويورك اعلام كرد از طرف ساكنان شكايتي به سازمان ملل ارائه كرده كه در آن موارد نقض مستمر ميثاق ملل متحد و زير پا گذاشتن قوانين و ضوابط مربوط به كارمندان سازمان ملل توسط يونامي و شخص مارتين كوبلر تشريح شده است. اين شكايت در پنج فصل و 52 صفحه تنظيم شده و با يك استشهاد از طاهر بومدرا، رئيس حقوق بشر يونامي در سالهاي 2009 تا 2012 همراه است.
در فصول مختلف شكايت ارائه شده به سازمان ملل، جنبه هاي مختلف اين پرونده از جمله سوابق استقرار قانوني مجاهدين در عراق، انتقال اجباري مجاهدان از اشرف به ليبرتي، فقدان امنيت در ليبرتي، نقض مستمر قوانين بين المللي توسط سازمان ملل و دولت عراق، بي توجهي به نظريه گروه كار بازداشتهاي خودسرانه، موضوع اموال و غرامتها، شرايط زيستي نامناسب و رد درخواستهاي ساكنان براي بهبود وضعيت امنيتي ليبرتي، ضرورت تحقيقات در مورد عملكرد كوبلر و ديگر جنبه هاي پرونده، با استناد به قوانين بين المللي تشريح شده است.
اين شكايت به ويژه خواستار آن است كه درخصوص نقض ميثاق ملل متحد و قوانين مربوط به حقوق پناهندگان، تحقيقات كامل انجام شود و مسئولان نقضها و شخص مارتين كوبلر در مقابل عدالت قرار بگيرند وحسابرسي شوند.
با توجه به نقض مستمر قوانين حقوق‌بشر بين‌المللي و با توجه به فقدان امنيت و سلامت ساكنان شوراي امنيت بايد درخواست بازگشت فوري ساكنان ليبرتي به اشرف را تقاضا كند و اشرف را به عنوان يك كمپ پناهندگي با پرچم سازمان ملل تحت كنترل كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد اعلام كند. بانكي مون دبيركل ملل متحد بايد يك تحقيق جامع شخصي را در رابطه با سوء عملهاي نماينده ويژه‌اش كوبلر شروع كند. نظر به شرايط اورژانس موجود كميساريا بايد استاتوي پناهندگي را به تمامي ساكنان به صفت گروهي بدهد و طبق شرح وظايفش مسئوليت تمام‌عيار ساكنان اشرف و ليبرتي را برعهده بگيرد و حفاظت بين‌المللي آنها را تأمين كند. كميسارياي عالي حقوق بشر بايد يك تحقيق مستقل و بيطرفانه را در مورد نحوه برخورد سازمان ملل با اشرف و ليبرتي آغاز كند و از رسيدگي به شكايات مكرر مطرح شده از جانب ساكنان در مورد اعمال يونامي اطمينان حاصل كند .