۱۳۹۲ مرداد ۱۴, دوشنبه

محکومیت یک فعال مسیحی به 10 سال زندان

دادگاه انقلاب اسلامی تهران رای به ده سال حبس تعزیری "محمد هادی (مصطفی) بردبار" از نوکیشان مسیحی بازداشت شده در مراسم کریسمس 1391 داد . 


به گزارش « محبت نیوز»،  دادگاه "محمد هادی (مصطفی) بردبار" از نوکیشان مسیحی ساکن رشت که در ایام کریسمس سال گذشته (پنجشنبه مورخ 7 دی ماه 1391 برابر با 27 دسامبر2012) بازداشت شده بود، صبح روز یکشنبه 19 خرداد 1392 (برابر با 9 جون 2013) در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد.

بر اساس مدارک و گزارشی که از حکم دادگاه در اختیار « محبت نیوز» قرار گرفته است، "مصطفی بردبار" به پنج سال حبس تعزیری جهت عضویت در تشکل ضد امنیتی و پنج سال حبس تعزیری جهت اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، مجموعن به 10 سال زندان محکوم شده است.

این حکم از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی "پیرعباسی" صادر و در 9 مرداد ماه 1392 ( 31 جولای 2013 ) به وکیل وی شیما قوشه ابلاغ شده است.

با استناد به گزارش 8 صفحه ایی دادگاه انقلاب که در خصوص حکم  آقای بردبار و موارد اتهام این نوکیش مسیحی ذکر شده است، و بدلیل طولانی شدن این مطلب ، فقط به گزیده و بخش هایی از آن در ذیل  اشاره خواهیم کرد . همچنین لازم به ذکر است در این گزارش نام و اسامی برخی نوکیشان، فعالان و همچنین سازمانهای مسیحی آورده شده که از بیان آن معذوریم . ( اسناد نزد محبت نیوز محفوظ است) .

گزیده ای از موارد اتهام:

- در این گزارش ، فعالیت های بشارتی مسیحی به عنوان جریان صهیونیستی معرفی گردیده که از این جریان برای مبارزه با نظام جمهوری اسلامی در قالب راه اندازی موسسات و سازمان های تبشیری و تشکیل جلسات زیرزمینی نام برده شده است.

- غسل تعمید "مصفطی بردبار" در سال 1391 توسط کشیش ( ...) و در منزل شخصی به نام (ش.ق)

- حضور مستمر در کلیساهای خانگی با محوریت یک خانم کره ای به نام مستعار ( س )

- تشکیل ، هدایت و مدیریت جلسات هفتگی کلیساهای خانگی در گیلان ، کرج و اصفهان و رساندن اقلام تبشیری به دست دیگر ایمانداران

- ارسال اقلام تبشیری مسیحی به استان خراسان رضوی با همکاری شخصی بنام (ج)

- اعتراف به اینکه به کشورهای ترکیه و ارمنستان مسافرت کرده و با اشخاصی وابسته به عناصرمسیحیت صهیونیستی از جمله آقایان ... در ارتباط بوده است.

- ترجمه و دوبله پنج فیلم سینمایی در خصوص مسیحیت تبشیری با همکاری آقایان ( ا ) و ( م ) و خانم ( گ ) برای تلویزیونهای مسیحی

- اعلام قاطعانه در محضر دادگاه از سوی متهم مبنی بر خروج از دین اسلام و ایمان به مسیحیت

- اعلام قاطعانه مبنی بر این که تبلیغ و تبشیر را یکی از وظایف خود میداند.

- اعتراف به تحویل و پخش 12 هزار جلد ، انجیل فارسی قطع جیبی قرمز رنگ چاپ ایلام

- کشف 6 هزار جلد کتب و لوح فشرده انجیل و کتب مربوط به مسیحیت در منزل متهم

- مخفی و نگهداری کتب انجیل - اعلام این مساله که از ترس سوزاندن کتب انجیل توسط جمهوری اسلامی متهم مجبور به مخفی کردن آنها شده است.

گفتنی است "مصطفی بردبار" و حدود 50 تن از نوکیشان مسیحی فارسی زبان ساکن تهران، که به مناسبت زاد روز تولد عیسای مسیح - كریسمس- و سال نو میلادی به منظور دعا و شكرگذاری و پرستش در خانه ای واقع در منطقه شمالی تهران گردهم آمده بودند، با یورش 15 تن از نیروهای امنیتی لباس شخصی، این افراد برای ساعت ها در همان مکان بطور موقت بازداشت شدند که پس از بازجویی از کلیه افراد به آنان اجازه داده شد تا آن محل را ترک کنند. این رویداد همچنین منجر به بازداشت کشیش «ورویر آوانسیان » از ایرانیان ارامنه مسیحی شد.

لازم به ذکر است، "مصطفی بردبار" پیش از این نیز در سال 1388 در شهرستان رشت به اتهام گرویدن به مسیحیت و حضور در كلیسای خانگی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد . وی همچنین از سوی بازپرسی شعبه یک محکوم به «ارتداد» و پس از طی مراحل دادگاهی به قید وثیقه دویست میلیون ریالی آزاد و این محکومیت نیز به عنوان « ارتداد » سابقه کیفری در پرونده ایشان درج شده است. وی پس از این جریان هنگامی که با انگیزه کار و کسب درآمد و امرار معاش قصد تاسیس یک شرکت فنی داشته و نیازمند اخذ استعلام ( گواهی عدم سوءپیشنینه) از نیروی انتظامی بوده، ارگان مربوطه طی صدور نامه ایی برای وی می نویسد: « نامبرده متهم به " ارتداد " است و در همین ارتباط سابقه کیفری دارد» ( سند در محبت نیوز محفوظ است).

- دادگاه تجدید نظر

شیما قوشه عضو کمیسیون حقوق بشر ایران و وکیل مدافع "مصطفی بردبار" در رابطه با حکم اعلام شده از طرف دادگاه اعلام کرد که در حال تهیه و ارسال لایحه ای مبنی بر تجدید نظر در حکم صادره است.

وی با اعتراض به این حکم گفته است هر دو احکام که منجر به محکومیت 10 ساله برای موکلم شده است یکی بوده و تفکیک حکم پنج سال برای هر یک فاقد وجاهت قانونی میباشد. وی اظهار امیدواری کرده است که در دادگاه تجدید نظر این حکم شکسته شود.

دادگاه انقلاب تهران پس از صدور این حکم همچنین اعلام کرده است این رای ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می باشد.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق بسیاری از اقلیت‌های دینی از جمله مسیحیان به رسمیت شناخته شده است، اما حکومت ایران مسلمانان پیشین را که تغییر دین داده‌اند، مورد تعقیب قرار می‌دهد. از آغاز سال ۲۰۱۲ اذیت و آزار مسیحیان نوکیش در ایران دوباره به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. در سال‌های اخیر همزمان با افزایش تعداد نوکیشان مسیحی و گسترش شبکه کلیساهای خانگی تاکنون تعدادی از کشیشان و فعالان نوکیش مسیحی بازداشت شده و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.