۱۳۹۲ مرداد ۲۴, پنجشنبه

چماق لری؛ شکنجه شدید یکی از معترضان در اوین

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، رضا اکوانیان، فعال حقوق بشر که روز سه شنبه در مقابل مجلس به بازداشت نیروهای امنیتی در آمده است، به اتهام هماهنگ کننده تظاهرات تحت فشار‌های شدید جسمی‌ و روحی‌ در زندان اوین قرار دارد.

به دنبال برگزاری تجمع اعتراض آمیز در مقابل مجلس شورای اسلامی در ساعت ۴ روز سه‌-شنبه ۲۲ مرداد و در اعتراض به سخنان تفرقه بر انگیز و توهین آمیز بزرگواری، نماینده کهگیلویه و بویر‌احمد، دستکم ۱۵ نفر بازداشت و بوسیله یک دستگاه ون مشکی‌ رنگ به زندان اوین منتقل شدند که از این میا‌ن امروز همگی‌ به جز رضا اکوانیان و پسر عمویش، طاهر اکوانیان از زندان آزاد شده‌اند.



برخی‌ از آزاد شدگان گفته‌اند که صدای فریاد و ناله‌های رضا اکوانیان درحالی که بازجویی لر زبان برای بررسی‌ پرونده او گماشته بودند را شنیده‌اند و بر اساس همین گزارش آقای اکوانیان با بینی‌ خون آلود در زندان اوین مشاهده شده است. تا این لحظه خانواده و نزدیکان ایشان هیچ اطلاع دقیقی‌ از وضعیت سلامتی و محل دقیق نگهداری وی در اوین ندارند.

این فعال حقوق بشر نخستین بار در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ نیز توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و به اتهام «توهین به رییس جمهوری و رهبر در وبلاگ»، «شرکت در تجمعات اعتراضی تهران» ‌ و «ارتباط با بیگانگان از طریق ارسال اخبار و گزارشات» از طرف قاضی طهماسبی رئیس شعبه یکم دادگاه انقلاب یاسوج به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

رضا اکوانیان، شاعر، داستان نویس و نویسنده وبلاگ «سالهای خوب سگی‌»، برای دومین بار حدود ساعت ۳ نیمه شب و در روز یکشنبه چهارم فروردیم ماه ۱۳۹۲ در پی‌ مراجعه ماموران امنیتی به محل سکونتش بازداشت و پس از تفتیش منزل، وسایل شخصی‌اش از جمله لپ‌تاپ، هارد اکسترنال، اسکنر، پرین‌تر، موبایل و دست نوشته‌هایش ضبط شده بودند. وی سرانجام پس از گذشت ۱۷ روز در تاریخ ۲۱ فروردین ماه به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد و گفتنی است که در دو هفته ابتدای بازداشت خانواده ایشان در بی‌ خبری مطلق از سلامتی‌ و محل نگهداری ایشان به سر می‌‌بردند.