۱۳۹۲ شهریور ۷, پنجشنبه

آمریکا: رژیم تهران گروگانهای آمریکايی را آزاد کند

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از رژیم ایران خواست امیر حکمتی و سعید عابدینی‌‌‌، دو شهروند بازداشت‌شده آمریکا در ایران، و همچنین رابرت لوینسون، شهروند ناپدیدشده آمریکا در ایران را آزاد کند.

به گزارش رادیو آلمان، وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای با ابراز "نگرانی عمیق" در مورد سرنوشت امیر حکمتی و سعید عابدینی، دو شهروند زندانی آمریکا در ایران، خواستار همکاری جمهوری اسلامی برای آزادی و بازگرداندن آنها شد. 



حکمتی و عابدینی تابعیت دوگانه دارند و آمریکایی ـ ایرانی‌اند.

رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که گفته می‌شود در جزیره کیش ناپدید شد رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که گفته می‌شود در جزیره کیش ناپدید شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری همچنین خواستار ارائه اطلاعات از سوی رژیم ایران در مورد رابرت لوینسون، آمریکایی مفقود شده در ایران در مارس سال ۲۰۰۷ شده است.

رابرت لوینسون کارمند بازنشسته پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) است که گفته می‌شود در اسفند سال ۱۳۸۵ خورشیدی در جزیره کیش ایران ناپدید شد.

امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، در ژانویه سال ۲۰۱۲ توسط دادگاه انقلاب در ایران به اتهام جاسوسی برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به اعدام محکوم شد. 

این حکم بعدها لغو شد و قرار شد بار دیگر محاکمه‌ای برای او برپا شود. حکمتی حدود دو سال پیش پس از سفر به ایران بازداشت شد.

سعید عابدینی دیگر شهروند آمریکایی و کشیش نوکیش مسیحی است که در ژانویه سال جاری (۲۰۱۳) در ایران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام او تلاش برای تشکیل کلیساهای زیرزمینی در ایران بوده است.

نغمه، همسر آقای عابدینی که با دو فرزند خود در ایالت ایداهوی آمریکا به سر می‌برد، چندی پیش از باراک اوباما، رئيس جمهور آمریکا، به دلیل سکوت در این باره انتقاد کرده بود.