۱۳۹۲ آذر ۱, جمعه

گزارش لس آنجلس تایمز از ژنو؛ ظریف دروغ می گوید


در حالیکه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اختلافات داخلی در بین اعضای ١+٥ را مانع عمده برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات هسته ای ژنو اعلام کرده است، روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی می نویسد دلایل اصلی طولانی شدن گفتگوهای ژنو درخواستهای رژیم تهران است که با مخالفت کشورهای غربی مواجه شده است.

این روزنامه نوشت: رژیم ایران خواستار آن است که بخشی از تحریم های نفتی و بانکی در مرحله نخست توافق لغو شوند، اما این خواسته ها برای آمریکا امتیاز بزرگی به شمار می رود.



پذیرش چنین شرایطی، برای ایالات متحده یک امتیاز بزرگ به شمار می رود. دولت اوباما و دیگر اعضای گروه 1+5، تاکید دارند که هسته اصلی تحریم ها شامل تحریم های بانکی و نفتی را در فاز اول توافق مقدماتی، تعدیل نمی کنند. آنها درخواست رژیم  تهران در مورد مساله غنی سازی را نیز منوط به توافق جامع تر می دانند و می گویند این موضوع در مرحله اول امکان پذیر نیست.

به گزارش ایرنا، برخی تحلیل گران خاطر نشان می کنند که در 10 روز گذشته یعنی در فاصله ژنو 2 تا ژنو 3 و رایزنی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با مقامات عالی تهران، تغییرات محسوسی ایجاد شده است.

این در حالیست که مقامات آمریکایی رویکرد محتاطانه ای دارند و می گویند می خواهند از زمان برای مذاکره به منظور شکل گیری بهترین توافق استفاده کنند.