۱۳۹۲ آبان ۲۷, دوشنبه

مذاکرات ژنو؛ واکنش هراس آلود روحانی به شروط فرانسه

ایسنا: کرملین اعلام کرد که ولایمیر پوتین و حسن روحانی،  دوشنبه (27 آبان) دو روز پیش از آغاز مذاکرات رژیم ایران و گروه 1+5 در ژنو با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

این در حالیست که نخست وزیر اسرائیل قرار است روز چهارشنبه با رئیس جمهور روسیه دیدار و در باره مذاکرات آتی ژنو با وی گفتگو کند.

بنیامین نتانیاهو از سران کشورهای گروه 1+5 خواسته است که موضع قاطعی در برابر رژیم تهران اتخاذ کنند تا مجبور به توقف برنامه تسلیحات هسته ای خود شود.



از سوی دیگر رئیس جمهور فرانسه که به اسرائیل سفر کرده، گفته است که پاریس از توافق اولیه هسته ای با رژیم تهران حمایت میکند اگر 4 شرطی که دارد رعایت شود.

فرانسوا اولاند گفت، فرانسه با توافق اولیه هسته ای با رژیم تهران موافقت می کند اگر تمامی تاسیسات هسته ای این رژیم  تحت کنترل بین المللی قرار گیرد، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم متوقف شود، ذخایر اورانیوم غنی شده کاهش یابد و در آخر اگر فعالیت تاسیسات آب سنگین اراک نیز متوقف گردد.

حسن روحانی امروز در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه گفت، باید همه به این نکته توجه داشته باشند که زیاده‌خواهی‌ها، می‌تواند مسیر توافق برد- برد را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند. به نظر ما نباید شرایطی ایجاد شود که در اراده طرفین برای حصول توافق و رسیدن به نتیجه مرضی‌الطرفین خللی پدید آید.


رئیس جمهور فرانسه شب گذشته پس از دیدار با نخست وزیر اسرائیل گفته بود، مسلما برای همه ما گزینه دیپلماسی بهتر از گزینه نظامی است اما مذاکره با رژیم تهران سالهاست که بدون هیچ پیشرفتی ادامه دارد و پیشرفت در مذاکرات اخیر ژنو نیز کافی نیست.

وی افزود، فشار و تحریم علیه رژیم تهران باید حفظ شود، بدون تحریم‌ آنها هرگز همانند الان صحبت نمی‌کردند و این فشار تحریمهاست که آنها را به پای میز مذاکره نشانده است.

رئیس جمهور فرانسه به اسرائیل اطمینان داد که کشورش تا اطمینان یافتن از اهداف هسته ای رژیم تهران، با لغو تحریمها مخالفت خواهد کرد.