۱۳۹۲ آذر ۲۶, سه‌شنبه

شاهد عینی: بازداشت لووینسون توسط مأموران رژیم تهران


رادیو فرانسه: به گفتۀ یک شاهد عینی، به نام داوود صلاح الدین، رابرت لووینسون، مأمور پیشین پلیس تحقیقات فدرآل آمریکا، "اف بی آی"، توسط مأموران جمهوری اسلامی در سال 2007 دستگیر شده است.

داوود صلاح الدین که این سخن را در مصاحبه ای با "کریستین ساینس مانیتور" ایراد کرده همان فردی است که رابرت لووینسون برای ملاقات وی در سال 2007 به جزیرۀ کیش سفر کرد، اما، بلافاصله بعد از ورود به هتل محل اقامتش در این جزیره ناپدید شد. داوود صلاح الدین در مصاحبه اش تصریح کرده است که نیروهای لباس شخصی جمهوری اسلامی مأمور پیشین پلیس تحقیقات آمریکا را دستگیر کرده و با خود بردند.



بدون اطلاع رؤسای سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، رابرت لووینسون از سوی گروهی از کارکنان همین سازمان مأموریت یافته بود که برای جمع آوری اطلاعات در خصوص میزان فساد در ایران با فردی به نام داوود صلاح الدین در نهم مارس سال 2007 در هتل مریم در جزیرۀ کیش ملاقات و گفتگو کند. داوود صلاح الدین در مصاحبه ای با "کریستین ساینس مانیتور" که دیروز دوشنبه منتشر شد گفته است که به محض ملاقاتش با رابرت لووینسون چهار مأمور لباس شخصی جمهوری اسلامی رابرت لووینسون را محاصره کردند.

داوود صلاح الدین یک تبعۀ آمریکایی است که به اسلام گرویده و به دلیل قتل یک دیپلمات ایرانی مخالف رژیم اسلامی در سال 1980 در آمریکا از سوی پلیس این کشور تحت تعقیب قرار دارد. او پس از ارتکاب قتل به ایران پناهنده و جذب برخی محافل نزدیک به قدرت اسلامی شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامۀ "واشنگتن پست" پنجشنبه گذشته اعلام کردند که رابرت لووینسون در زمان ناپدید شدنش در سال 2007 در جزیرۀ کیش به طور پیمانی برای سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، کار می کرده است. در واکنش، کاخ سفید واشنگتن اعلام کرده که رابرت لووینسون در زمان ناپدید شدنش در ایران کارمند حکومت آمریکا نبوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت آمریکا همواره معتقد بوده که رابرت لووینسون توسط نیروهای امنیتی ایران ربوده شده، هر چند هرگز نتوانسته این ادعا را ثابت کند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ آمریکا، یکشنبه گذشته در مصاحبه با رسانه های آمریکایی ابراز اطمینان کرد که رابرت لووینسون توسط حکومت ایران دستگیر و زندانی نشده و اگر مقامات ایران نشان و اطلاعی از شهروند ناپدید شدۀ آمریکایی داشتند، حتماً آن را با مقامات آمریکایی در میان می گذاشتند.

به گفتۀ داوود صلاح الدین تحولات روزهای اخیر می توانند به آزادی رابرت لووینسون کمک کنند. او معتقد است : "مادام که رابرت لووینسون به عنوان یک جاسوس به رسمیت شناخته نمی شد، حکومت تهران نیز به سختی می توانست دستگیری او را به رسمیت بشناسد."

داوود صلاح الدین اضافه کرده است : اکنون که رابطۀ رابرت لووینسون با سازمان اطلاعات آمریکا مطرح شده، دولت ایران نیز می تواند توجیه ای برای دروغ های خود طی سال های اخیر در خصوص دستگیری و اسارت رابرت لووینسون به دست آورد. داوود صلاح الدین در پایان بعید ندانسته که در روزهای آینده رابرت لووینسون با ریشی تراشیده و کت و شلوار و جلیقه ای آراسته پدیدار شود.