۱۳۹۲ اسفند ۱۰, شنبه

زمینه چینی روسها برای مداخله در اوکراین

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، کرملین امروز شنبه اعلام کرد روسیه درخواست کمکی را که نخست وزیر جدید شبه جزیره کریمه خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مطرح کرده است، نادیده نخواهد گرفت.

نخست وزیر جدید منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه قبلا به منظور برقراری "‌صلح و آرامش" در این شبه جزیره از پوتین درخواست کمک کرده بود.

یکی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفت،‌ روسیه این تقاضا را نادیده نخواهد گرفت.



شاهدان شامگاه جمعه از جابجایی نیروهای زره پوش در این شبه جزیره و در جاده بین سواستوپل و سیمفروپل و همچنین فرود چندین هواپیمای باری نظامی در یک فرودگاه نظامی نزدیک سیمفروپل خبر دادند.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه از سوی دیگر دهها نظامی مسلح با لباس های متحد الشکل فاقد هرگونه نشانه خاص تمام طول روز جمعه را در بیرون از فرودگاه سیمفروپل به گشت زنی پرداختند.

مقامات اوکراین از مداخله مسلحانه روسیه در شبه جزیره کریمه سخن گفته اند.

آرسِن آواکوف وزیر کشور موقت اوکراین گفته است این نظامیان مرموز در فرودگاه سیمفروپل وابستگی خودشان را به نیروهای مسلح روسی پنهان نمی کنند.

همزمان منابع خبری در اوکراین از بسته شدن حریم هوایی شبه جزیره کریمه و مختل شدن فعالیت فرودگاه سیمفروپل این منطقه خبر دادند.


پياده شدن نيروهای نظامی روسيه در اوکراين
 

یک مسئول آمریکایی گفته باراک اوباما به علت بحران اوکراین، در نشست گروه هشت در سوچی روسیه شرکت نخواهد کرد.
 

برخی گزارشها حاکیست که دستکم 13 هواپيمای روسی حامل چترباز در چند فرودگاه شبه جزيره کريمه بر زمين نشستند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته روسیه صدها نظامی در شبه جزیره کریمه پیاده کرده است.
 

سی ان ان در خبری فوری اعلام کرد که روسيه در خاک اوکراين نيروی نظامی پياده کرده است
 

نماینده اوکران در سازمان ملل نیز روسیه را به تجاوز نظامی به کشورش متهم کرد
 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، آمریکا امروز از تحرکات نظامی روسیه در مرزهای اوکراین بشدت ابراز نگرانی کرد و نسبت به هرگونه دخالت نظامی روسیه در اوکراین هشدار داد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در یک کفرانس خبری در کاخ سفید در مورد تحرکات نظامی روسیه در خصوص اوکراین بشدت ابراز نگرانی کرد و هرگونه اقدام نظامی در این کشور را دارای عواقب و هزینه دانست.

باراک اوباما گفت، تحرکات نیروهای نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه عمیقا ما را نگران کرده است. آمریکا از تمامیت ارضی و حاکمیت ارضی اوکراین حمایت می کند و مداخله نظامی روسیه در اوکراین بهای گزافی خواهد داشت.

در همین حال برخی منابع خبری در آمریکا گزارش داده اند که روسيه در خاک اوکراين نيروی نظامی پياده کرده است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان درخبری فوری گزارش داد که روسیه به خاک اوکراین تجاوز کرده است .

به گفته این منبع، آمریکا براین باور است که نیروهای روسیه درخاک اوکراین پیاده شده اند .

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی تحرکات نظامی روسیه در مرزهای اوکراین را نگران کننده خواند و گفت، نگرانیم که مانور نظامی روسیه در پشت مرزهای اوکراین آمادگی برای عبور از مرزهای این کشور باشد.

وی گفت، مقامات آمریکایی 24 ساعته تحرکات نظامی روسیه را تحت نظر دارند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیش تر در مورد دخالت نظامی احتمالی روسیه در اوکراین گفته بود، هرگونه دخالت نظامی روسیه در اوکراین یک اشتباه فاجعه آمیز خواهد بود.


شکست ژئوپلیتیکی

یک کارشناس فرانسوی گفته روسها در مورد اوکراین متحمل شکست ژئوپلیتیکی شده اند.

این کارشناس به شبکه خبری فرانس 24 گفت، روسها این طور نشان می دهند که قصد محافظت از روس های کریمه را دارند و بدون وجود آن ها صلح برقرار نخواهد شد. از این رو برای بی ثبات کردن این منطقه تلاش می کنند.

وی افزود، روسیه یکی از طرف های ذینفع در این ماجراست. روسیه در گرجستان نیز این طور عمل کرده است.