۱۳۹۲ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

کارشناسان سازمان ملل به مزار هامون رفتند


جمعی از متخصصان و کارشناسان سازمان ملل به اتفاق شماری از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان روز دوشنبه برای مشاهده میدانی و بررسی آثار ناگوار خشکیدن تالاب بین المللی هامون وارد منطقه سیستان شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان کارشناسان سازمان ملل را که به این استان سفر کرده اند شامل دو کارشناس محیط زیست ، مدیر ارشد دبیرخانه کنوانسیون رامسر مستقر در سوییس و دو مشاور مستقل در موضوعات تالاب معرفی کرد.

ˈخسرو افسریˈ به خبرنگار ایرنا گفت: دکتر احمد علی کیخا معاون حفاظت محیط زیست سازمان محیط زیست کشورمان و شماری از کارشناسان طرح تالاب های ایران، مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر و دفتر عمران سازمان ملل( UNDP) نیز همراه با این هیات در منطقه سیستان حضور دارند.



وی افزود: طرح مشکلات و معضلات تالاب بین المللی هامون در سطح جهانی و لزوم پیگیری و رفع چالش ها از طریق مبادی و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل راهبرد سازمان محیط زیست کشور است که در این رابطه استانداری سیستان و بلوچستان نیز همکاری و همراهی دارد.

به گفته وی این هیات پس از بازدید از هامون صابری در شهرستان نیمروز امروز در حال بازدید از هامون هیرمند هستند.

افسری گفت: کارشناسان سازمان ملل در سفر یک روزه به سیستان بعد از بازدید از تالاب و شهرسوخته زابل برای شرکت در سومین نشست کار گروه احیای تالاب هامون راهی زاهدان خواهند شد.

همچنین به گزارش خبرنگار ایرنا از زابل هیات کارشناسی سازمان ملل و همراهان خارجی و داخلی آنان در بدو ورود به منطقه با ساکنان حاشیه تالاب خشکیده هامون که در محل حضور یافته بودند نیز دیدار کردند.

در این دیدار مردم منطقه خواستار اقدام اساسی سازمان ملل در احیای تالاب بین المللی هامون شدند.

دریاچه هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی و بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران در زمان پر آبی از اتصال سه بخش ˈهامون صابری، هامون پوزک و هامون هیرمندˈ تشکیل شده و از رودخانه هیرمند آبگیری می شود.

رودخانه هیرمند از کوههای مرکزی افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی حدود هزار کیلومتر وارد ایران می شود که متاسفانه از حدود 15 سال پیش تاکنون به علت قطع جریان آب این رودخانه، تالاب بین المللی هامون نیز به تدریج خشک شده است.

خشک شدن تالاب هامون ضمن اثرات تخریبی بر محیط زیست، شمار زیادی از خانواده های ساکن در شمال سیستان و بلوچستان را که از ثمرات این تالاب امرار معاش می کردند، بیکار کرده بطوریکه عده زیادی مجبور به مهاجرت شده اند.

چندی پیش گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران پس از دیدن تالاب بین المللی هامون با تصریح بر اینکه سازمان ملل فریاد هامون را شنیده است، گفت: هامون موضوعی منطقه ای است و کشورهای منطقه باید برای احیای آن تلاش کنند.

مدیران ارشد وزارت خارجه نیز پیش تر گفته بودند؛ دریافت حق آبه ایران از کشور همسایه برای احیای هامون در دستور کار مذاکرات ایران و افغانستان است.