۱۳۹۳ فروردین ۲۱, پنجشنبه

حمایت گزارشگران بدون مرز ازقطعنامه پارلمان اروپا

پارلمان اروپا در تاریخ ٣ اوریل ٢٠١٤ قعطنامه‌ای راهبردی در باره‌ی مناسبات با ایران تصویب کرد. برای نخستین بار اتحادیه اروپا در این قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعایت حقوق بشر در مناسبات میان ٢٨ کشور اروپایی و ایران تأکید کرده است.
گزارشگران بدون مرز در ادامه بیانیه خود، ضمن محکومیت ادامه بازداشت روزنامه نگاران در ایران، از وضعیت سلامت بسیاری از فعالان رسانه‌ای که به شدت بیمار و در وضعیت خطرناک هستند ابراز نگرانی کرد.


بنا بر اعلام این سازمان، حسین رونقی ملکی، محمدرضا پورشجری، مصطفی دانشجو، آرش هنرور شجاعی، حمیدرضا مرادی، محمد داوری، محمد صدیق کبودوند، سعید متین پور و افسین کرم پور در زندان بیمار هستند و نیاز فوری به درمان در خارج از زندان دارند.
در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ چند رسانه‌ی بریتانیایی از بازداشت یک شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار خبر دادند. رؤیا صابری‌نژاد نوبخت که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود،
رؤیا صابری‌نژاد نوبخت به ٢٠ شهروند وب‌نگاری ایرانی پیوسته است که هم‌ اکنون در زندان بسر می‌برند. قربانیانی که برای وادار شدن به «اعتراف» ماه‌ها در سلول انفرادی نگاهداری و شکنجه شده‌اند و سپس «اعتراف‌هایشان» در دادگاهی ناعادلانه علیه آن‌ها بکار گرفته شده است. مردان و زنانی که برای ابراز آزادنه نظر خود هزینه‌ای سنگین پرداخت کرده‌اند.
گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر نگرانی عمیق خود را از وضعیت سلامت بسیاری از فعالان رسانه‌ای که به شدت بیمار و در وضعیت خطرناکی بسر می‌برند، اعلام می‌کند.
نویسندگان و اعضای کادر فنی سایت نارنجی، علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، علیرضا وزیری، نسیم نیک‌مهر، ملیحه نخعی، محمدحسین موسی‌زاده و سارا سجادپور، که ۱۲ آذر ماه ١٣٩٢ از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده بودند، همچنین در زندان بسر می‌برند. هنوز اتهام و تاریخ برگزاری دادگاه این وب‌نگاران مشخص نشده است.
در چهارم فروردین ماه شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای نقض مداوم حقوق بشر درایران توسط رژیم ایران را محکوم کرد. عالی‌ترین نهاد مدافع حقوق بشر سازمان ملل برای یک سال ماموریت احمد شهید گزارش‌گر ویژه را نیز تمدید کرد.