۱۳۹۳ خرداد ۴, یکشنبه

دو قربانی تیراندازی بروکسل اسرائیلی هستند

رادیو آلمان: وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که دو شهروند این کشور در تیراندازی در موزه یهودیان بروکسل جان خود را از دست داده‌اند. در این تیراندازی سه تن کشته شدند و یک نفر به شدت مجروح شد. هویت و انگیزه مهاجم هنوز مشخص نیست. 

وزارت خارجه اسرائیل روز یکشنبه (۲۵ مه/ ۴ خرداد) اعلام کرد که یک زوج میانسال از تل‌آویو در تیراندازی در موزه یهودیان در پایتخت بلژیک در روز شنبه (۲۴ مه/ ۳ خرداد) کشته شده‌اند؛ حمله‌ای که در مجموع سه کشته (دو زن و یک مرد) و یک زخمی بر جای گذاشت. به گفته ژوئل میلکه، وزیر کشور بلژیک، جراحت فرد مجروح "بسیار شدید" بوده است.



سخنگوی این وزارتخانه به جزئیات بیشتری در مورد هویت قربانیان اشاره نکرده است.

از سوی دیگر، دادستانی بروکسل – پایتخت بلژیک – اعلام کرد که در مورد هویت مهاجم و انگیزه این حمله اطلاعات چندانی در دست نیست. ساعتی پس از حمله اولین مورد دستگیری انجام شد. در ادامه اعلام شد که از فرد مورد نظر نه به‌عنوان مظنون به حمله، بلکه در جایگاه شاهد بازجویی شده است.

ژوئل میلکه، وزیر کشور بلژیک، این احتمال را منتفی نمی‌داند که حمله با پیش‌زمینه‌های یهودی‌ستیزانه صورت گرفته باشد. سخنگوی دادستانی این کشور روز شنبه گفته بود: «اطلاعات ما در مورد انگیزه حمله هنوز بسیار کم است. همه چیز ممکن است». او انتخاب محل حمله را دلیلی بر احتمال وجود انگیزه‌های یهودی‌ستیزانه برشمرده بود، ولی در عین حال گفته بود: «اما هنوز دلایل کافی برای اثبات این فرضیه نداریم».

بنا بر اعلام وزارت کشور بلژیک، بعد از ظهر شنبه یک مرد وارد موزه یهودیان در بروکسل شد و "سریع و بی‌هدف" به اطراف خود آتش گشود. سیاستمداران اروپایی و اسرائیلی با شنیدن این خبر جا خوردند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در اورشلیم (بیت‌المقدس) ضمن محکوم کردن این حمله، آن را نتیجه "تحریکات بی‌پایان علیه یهودیان و کشور اسرائیل" دانست.

در پی حمله روز شنبه حالت امنیتی نهادهای یهودی در بلژیک به بالاترین سطح ارتقا داده شد. نیروهای امنیتی در حال حاضر بر روی مردی متمرکز شده‌اند که پس از تیراندازی با پای پیاده از محل گریخته است.