۱۳۹۳ خرداد ۲۱, چهارشنبه

آمریکا: مذاکرات هسته ای در موقعیتی حساس

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پایان مذاکرات با آمریکا در ژنو در گفتگو با خبرنگار ما گفت : اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه نیز  غنی‌سازی اورانیوم را از خطوط قرمز اصلی در مذاکرات با 1+5 دانست و با تأکید بر بومی ماندن فناوری هسته ای گفت: آنچه تاکنون در این عرصه کسب کرده ایم به همت دانشمندانمان بوده است که باید ادامه یابد.



از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از پایان مذاکرات روز گذشته در ژنو عنوان داشت که طرفین در موقعیتی حساس قرار گرفته اند.



وی با اشاره به مدت زمان باقی مانده تا تاریخ 20 جولای (زمان پایان دوره شش ماهه) گفت: می دانیم که زمان زیادی نداریم. به همین دلیل است که طرفین مذاکره نیازمند آن هستند که تصمیات سختی بگیرند.


روایت فرانسه از اختلاف اصلی رژیم و 1+5

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: تعداد سانتریفیوژها موضوع اصلی مورد اختلاف در مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لوران فابیوس گفت: تعداد سانتریفیوژها موضوع مورد اختلاف اصلی در مذاکرات هسته ای است و ما پیشنهاد چند صد سانتریفیوژ داده ایم در حالی که رژیم ایران خواستار چندصد هزار سانتریفیوژ است بنابراین به هیچ وجه در موضع مشابهی نیستیم.

فابیوس گفت: قبل از 16 ژوئن برخی دیدارهای دوجانبه برگزار می شود. موضع ما این است که انرژی صلح آمیز آری ، بمب اتمی خیر. چرا که بمب اتمی عواقب بسیار خطرناکی برای کل منطقه به همراه دارد.

وزیر خارجه فرانسه افزود: موضوعی که طی هفته های آتی مورد بحث است این است که رژیم ایران به صورت واضح و صریح از سلاح هسته ای صرف نظر کند.