۱۳۹۳ خرداد ۲۲, پنجشنبه

سیاستمداران اروپایی یک سازمان غیر دولتی تشکیل میدهند تا وضعیت سیاسی و حقوق بشری را در عراق بهبود بخشند

در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل روز چهارشنبه سیاستمداران برجسته اروپایی همراه با نخست وزیر پیشین الجزایر ایجاد یک سازمان غیر دولتی جدید با هدف بهبود بخشیدن به وضعیت سیاسی و حقوق بشری در عراق را اعلام کردند.این کنفرانس مطبوعاتی که به ریاست پرزیدنت هیئت پارلمان اروپا برای رابطه با عراق، استروان استیونسون، برگزار شد به شدت نقض حقوق بشر در عراق و اعدامها و قتل عام پناهندگان ایرانی در کمپ های اشرف و لیبرتی را محکوم کرد و تاکید کرد که دلیل اصلی این مشکلات انحصار قدرت توسط نخست وزیر نوری مالکی در طی هشت سال گذشته و نفوذ بیسابقه رژیم ایران و نیروی تروریستی قدس آن در عراق است.این اعلامیه بعد از آن انتشار یافت که شورشیان روز سه شنبه شهر موصل و روز چهارشنبه شهر تکریک در عراق را تسخیر کردند.

دولت شیعی نخست وزیر نوری مالکی ادعا میکند که این حملات توسط گروه های تروریستی و به طور خاص توسط داعش انجام گرفته است. اما شرکت کنندگان در کنفرانس مطبوعاتی این ادعا را به شدت رد کردند و اقدامات اخیر را بخشی از قیام عمومی که مالکی سعی در سرکوب آن را داشت خواندند. آنها تاکید کردند که مالکی با بمب ها بشکه ای و حملات موشکی و حملات هوایی بر روی مناطق تحت کنترل شورشیان به کشتار بی رویه غیر نظامیان بی گناه متوسل شده است و این عملیات ها تحت فرماندهی و نظارت نیروی قدس انجام گرفته است.
در کنفرانس مطبوعاتی برای سازمان غیر دولتی تازه تشکیل شده، انجمن اروپایی آزادی عراق، سید احمد غزالی نخست وزیر سابق الجزایر، آلخو ویدال کوادراس نایب رئیس پارلمان اروپا، استفن هیوز نایب رئیس گروه سوسیال دمکرات، و پائولو کازاکا نماینده سابق پارلمان اروپا اشاره کردند که مالکی به غلط [به طور گول زننده ای] وانمود میکند که تروریستها و داعش کنترل استان نینوا را به دست گرفته اند تا راه را برای بمب گذاری و حملات موشکی و همچنین دادن بهانه به آمریکا و رژیم ایران برای مداخله نظامی در عراق را هموار کنند.
شرکت کنندگان به شدت حمایت دولتهای غربی به طور خاص آمریکا از مالکی را مورد انتقاد قرار دادند و برای خاتمه دادن به ارسال سلاح برای دولت مالکی که از طرف دولت آمریکا و روسیه میآید و به او کمک میکند قیام مردمی را سرکوب کند فراخوان دادند.
نمایندگان جناح های مختلف عراق تاکید کردند که انتخابات اخیر نه آزاد و نه منصفانه بود و از دسامبر ۲۰۱۲ تاکنون توسط مالکی و رژیم ایران به تمامی آنها تقلب شده و گول زده شدند.
شرکت کنندگان در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه هیچ شکی در مورد اهداف مشخص سازمان غیر دولتی تازه تاسیس آنها باقی نگذاشتند و اشاره کردند که "بحران عراق فقط میتواند از طریق تغییر فوری رهبری عراق و برکناری مالکی همراه با اخراج کامل رژیم ایران از عراق حل شود."
هییت مدیره انجمن اروپایی آزادی عراق شامل جان بروتون نخست وزیر سابق ایرلند، گیر هارده نخست وزیر سابق ایسلند، جولیو ترتزی، وزیر خارجه سابق ایتالیا، لرد کارلایل مشاور امنیت ملی سابق دولت انگلستان میشود.
بروکسل، ۱۱ ژوئن ۲۰۱۴