۱۳۹۳ خرداد ۲۲, پنجشنبه

عنوان خبر: يك خبرنگار از اربيل: مردم موصل از اوضاع راضي اند مي گويند شهر آزاد شده است

مجري : اجازه دهيد سراغ خبرنگارمان زياد محمد از طريق اسكايپ در اربيل برويم، كه درست در 80 كيلومتري موصل قرار دارد، آخرين اخبارصحنه چه بوده است؟
زياد محمد خبرنگار سي ان ان از اربيل: من امروز صبح با يك شاهد در موصل صحبت مي‌كردم،   او يك پروفسور در دانشگاه موصل بود، وي تاييد كرد كه همه چيز در شهر به ثبات رسيده و به وضعيت نرمال بازگشته است، تحركات عادي است و مردمي كه جابجا شده بودند، برخي از آنان درحال بازگشت مي‌باشند، نظم و آرمش بازگشته است و او گفت كه او به دانشگاه رفته بود و تعدادي محافظ از دولت اسلامي عراق و شام از دانشگاه محافظت مي‌كردند و از آنان خواسته است  كه از دانشگاه محافظت كرده و از آن مراقبت كنند، و آنها قبول كردند، وي هم‌چنين در شهر تردد كرده و مي گفت تردد بسيارراحت شده بود، بسياري از موانع برداشته شده بود، تردد مردم زماني كه ارتش و نيروهاي آن آن‌جا بودند بسيار سخت بود، ولي اكنون همه جا باز است و اكثر مناطق باز است و ترددي كه براي آنها دو و نيم ساعت طول مي‌كشيد اكنون 5 تا 10 دقيقه طول مي‌كشدتا به مقصد برسند.

مجري : بسيار جالب است، اجازه بدهيد شما را همين جا متوقف كنم، سخنگوي پارلمان ديروز به صراحت به دولت انتقاد كرد و گفت، نيروهاي امنيتي نسبت به اين فعاليتهاي شورشيان هشدار داده بودند ولي كاري انجام نشد و در واقع فرار كردند، شما امشب به من در اين ساعت مي گوييد كه اوضاع در صحنه  از زماني كه ارتش فرار كرده، بهتر است بنا‌به گفته شاهدان شما و مردم مي‌توانند به راحتي و آزادنه تردد كنند، شما مي گوييد اوضاع به‌طور چشمگيري در 24ساعت گذشته، بهبود يافته است آيا اين‌طور است؟
خبرنگار زياد محمد ازاربيل : بله در واقع همين طور است، اين يك تغيير چشمگير است ولي مردم تاييد مي‌كنند، من با بسياري از مردم ازموصل صحبت كردم و آنها تاييد مي‌كنند و مي گويند آرامش و تغييري عجيبي صورت گرفته است، من حرف آنان را گزارش مي‌كنم، آنها مي گويند هرگز تصور اين را نداشتند كه دولت اسلامي عراق و شام اين‌چنين باشد، آنها فكرمي كردند در خيابانها قتل و كشتار بسياري صورت خواهد گرفت، حمام خون به‌راه خواهد افتاد ولي مي‌گفتند برعكس،   ما مي‌توانيم به‌صورت عادي وآزادنه به  زندگي خود  ادامه دهيم و موضع آنها اين است كه شهر نجات پيدا كرده و آزاد شده است كه من اين را از جانب آنها مي گويم.
مجري (از روي فيس بوك گزارشي را مي‌خواند. م): يكي از ساكنان موصل گزارش مي‌كند تمامي مردم از خانه‌هاي خود فرار كرده‌اند و بسياري جنازه در خيابان هاست كه اين ظرف 12ساعت گذشته بوده است اين شهروند گفته است آيا عراق اين را مي‌پذيرد، انتقادات بسياري متوجه دولت عراق است، آيا اين وضع  تضمين دارد؟
خبرنگار : البته، بسياري از مردم دولت را مسئول اين وضع مي‌دانند، آنها نوري مالكي نخست‌وزير را مسئول دانسته و او را سرزنش مي‌كنند و عامل همه اين وضعيت به‌خاطر ناديده گرفتن آنها مي‌دانند، برخي گزارشات و برخي از مردم مي گويند اين امر به‌خاطر نزاع سياسي بوده و سؤالات بسيار و علامت سؤالهاي بسياري وجود دارد و بسياري چيزها در حال حاضر نامعلوم است و ما اوضاع را از نزديك دنبال مي‌كنيم.
مجري : به ما گزارش شده است حدود نيم ميليون مردم درظرف چهارونيم روز گذشته از موصل خارج شده‌اند كه وضعيت بسيار وحشتناكي است، حداقل شما از منابع خود مي گوييد كه اوضاع بهبود مي‌يابد كه خبر خوبي است.

موضوع ديگري كه صورت گرفته 48 شهروند ترك بعد ازحمله شبه نظاميان دولت اسلامي عراق و شام به كنسولگري تركيه در موصل به گروگان گرفته شده‌اند، مقامات تركيه مي گويند وضعيت بسيار بي‌ثبات است آنها اميدوارند به‌زودي حل‌وفصل شود و گفته‌اند كه نفرات برده شده بدون سلاح بوده‌اند.