۱۳۹۳ خرداد ۲۵, یکشنبه

جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در عراق: باقی ماندن نوری مالکی در نخست وزیری زیر سؤال است

جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در عراقجیمز جفری سفیر سابق آمریکا در عراق، در پاسخ به سؤال تلویزیون سی.ان.ان در مورد امکان بازگشت اوضاع عراق به قبل گفت: این نیاز به یک روند سیاسی دارد تا بتوان به سنیها این اطمینان را داد که یک دولت واقعی ائتلافی شامل شیعه و سنی تشکیل شود. همچنین اگر نوری مالکی نخست وزیر باقی بماند، که در حال حاضر زیر علامت سؤال است، باید دست از دخالت در امور نظامی بردارد و انتخاب دست نشاندگان خود را برای پستهای ارشد ارتش متوقف کند.
 

سفیر سابق آمریکا در عراق افزود: به نظر من ارتش عراق طی روزها و هفته های آینده قادر به یک عملیات دفاعی مؤثر نخواهد بود. این کار یا نیاز به حمایت هوایی آمریکا دارد، یا این که رژیم ایران وارد شود. چنین گزینه یی هم مقدمات یک فاجعه منطقه یی از لبنان گرفته تا ایران را مهیا خواهد کرد که به یک جنگ داخلی منجر خواهد شد. 

ما در آستانه از هم پاشیدگی عراق هستیم. هیچ کاری نیست که ما بتوانیم به طور علنی با رژیم ایران بکنیم و انتظار داشته باشیم مشکل نیروهای القاعده را که در عراق و سوریه حضور دارند، حل کنیم. زیرا همه کشورهای سنی منطقه این را به عنوان یک «جنگ مذهبی» تلقی خواهند کرد.