۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

درياچه کيو خرم آباد هم خشک شد

در حالي که درياچه کيو آخرين نفس هاي خود را مي کشد که اين روزها با خشک شدن اين درياچه توريستي ماهي هاي موجود در کف رودخانه تنها راه رهايي را رفتن به مهماني تورهاي ماهيگيري ديدند.
به گزارش مهر، درياچه کيو خرم آباد يکي از منحصر به فردترين و زيباترين درياچه هاي استان لرستان است که در شمال غربي شهرستان خرم آباد و در کنار پارک کيو قرار دارد.
در ماه هاي اخير با توجه به شدت گرفتن خشکسالي ها در کشور و در لرستان اين درياچه زيبا، تقريبا به طور کامل خشک شده و ديگر زيبايي هاي آبي رنگش را از دست داده است.
آب درياچه کيو از چشمه اي که در زير درياچه واقع شده سرچشمه مي گيرد و در برخي از فصول سال نيز اين چشمه خشک مي شود.
در سال گذشته  پروژه زير گذر ميدان 22 بهمن شهر خرم آباد به شدت مورد اتهام مردم و رسانه ها قرار گرفت چرا که احداث اين پروژه در فاصله 150 متري درياچه کيو با خشک شدن کامل اين درياچه همزمان شد.
در آن زمان مديران شهري و استاني بر اين اعتقاد بودند که پروژه مذکور ارتباطي با خشک شدن اين درياچه نداشته و خشکسالي عامل اصلي اين رخداد تلخ است. سرانجام بعد از ماه ها صبر و انتظار چشمه درياچه دوباره جوشيد و باعث خوشحالي مردم شهر شد ولي ديري نپاييد که با گذشت کمتر هفت ماه از سالجاري اين درياچه دوباره خشک شد تا جاذبه روح بخش شهر خرم آباد بازهم به کويري خشک و بي آب تبديل شود.
درياچه کيو در سال هاي اخير به دليل بروز خشکسالي هاي پي در پي و کاهش نزولات جوي،  بارها تا مرز خشک شدن پيش رفته و در بسياري از فصول سال نيز کاملا خشک شده است.
مطابق اظهار نظر معاون مطالعات پايه منابع آب شرکت آب منطقه اي استان لرستان درياچه کيو يک درياچه فصلي است که آب آن از يک چشمه فصلي تامين مي شود و آب اين درياچه از ذوب برف و باران تامين مي شود.
مظفر زيودار با اشاره به روند خشکسالي سال هاي اخير، ادامه داد: چشمه درياچه فصلي کيو تنها در سالهاي 72 و 73 به علت بارش برف فراوان اصلا خشک نشد و در تمام طول سال آب داشت.
اين در حالي است که شهر خرم آباد در سال جاري نسبت به سال گذشته مطابق آمار هواشناسي با کاهش 93 درصدي نزولات جوي مواجه و به ديگر سخن با خشکسالي شديد روبرو شده است.
اين خشکسالي دامنگير درياچه کيو نيز شده است; به گونه اي که از اواخر تابستان اين درياچه ارزشمند رو به خاموشي نهاده و اندک آبي در بخش جنوبي اين درياچه باقي مانده است.
درياچه کيو به دليل داشتن محيطي مملو از غذاهاي مختلف مي تواند بعد از تالاب هاي پلدختر يکي از مهم ترين زيستگاه هاي پرندگان مهاجر در استان لرستان باشد. انتخاب اين محل از سوي پرندگان مهاجري همچون اگرت از راسته لک لک سانان و ماهي خورک ابلق از راسته سبزقباسانان نشان دهنده توانايي هاي بسيار زياد اين مکان توريستي است.
در حال حاضر در همين آب اندک نيز هزاران ماهي ريز و درشت با تمامي سختي هاي موجود به حيات خود ادامه مي دادند و اميدها را براي زنده شدن دوباره درياچه باقي نگه داشته بودند که متاسفانه در روزهاي اخير برخي از افراد سودجو آخرين بازماندگان درياچه کيو را به تاراج بردند.
در چند روز اخير درياچه کيو در ميان دهها تور ماهي گيري محاصره شده بود و ماهي هايي که راه فراري نداشتند، ناگزير به مهماني تورها رفتند.
اين در حالي است که در روز اول اين امر يکي از ماموران شهرداري خرم آباد با همکاري نيروي انتظامي که اقدام اين افراد را غير قانوني مي دانستند،  اقدام به جمع آوري تورها و ماهي هاي گرفته شده اين افراد کردند ولي به نظر اين برخوردها هم راه به جايي نبرد تا آخرين بازماندگان درياچه کيو نيز به قربانگاه بروند.
مطابق اظهار نظر يک کارشناس محيط زيست اقدام به ماهي گيري برخي از شهروندان خرم آبادي از چند بعد قابل بررسي است.
اين کارشناس در گفت وگو با  مهر با تاکيد بر اينکه با توجه به شرايط نامناسب درياچه کيو، سرانجام ماهي هاي اين درياچه مرگ است، تصريح کرد: اما کساني که اين روزها با ساعت ها تلاش تورهاي خود را براي شکار ماهي هاي بي دفاع کيو پهن کرده بودند، بي شک خيال فروش آنها را در بازار هاي شهر در سر دارند که فروش اين ماهي ها که از سلامتشان اطلاعي در دست نيست قابل تامل است.
وي يادآور شد: از سوي ديگر اين درحاليست که پرندگان بسياري در مسير رودخانه خرم آباد و اين درياچه در حال زيستن هستند و اين ماهي ها مي توانند غذايي مناسب برايشان باشند.
اين کارشناس محيط زيست خاطر نشان کرد: به احتمال بسيار زياد  در روزهاي آينده نيز برخي از افراد نا آگاه دوباره با تورهاي خود به سراغ ماهي هاي باقي مانده درياچه کيو خواهند آمد که به نظر مي رسد شهرداري خرم آباد و همچنين اداره کل حفاظت محيط زيست استان لرستان بهتر است ضمن بررسي سلامت اين ماهي ها مراقب ماهيگيران غير مجاز شهر خرم آباد باشند.
تلاش براي گفت وگو با شهردار خرم آباد و همچنين معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي لرستان بي نتيجه ماند که اميد مي رود انتشار اين گزارش واکنش اين مسوولا ن را در پي داشته باشد.