۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

ایران دارای بیشترین تعداد روزنامه نگاران تبعیدی در جهان

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۱۰ اعلام کردند که ایران برای دومین بار پی در پی بیشترین تعداد روزنامه نگاران تبعیدی رابه خود اختصاص داده است.در سال ۲۰۱۰ ایران با ۳۰ مورد تبعید روزنامه نگاران بیشترین تعداد روزنامه نگاران تبعیدی را در جهان بخود اختصاص داد. رادیو فرانسه
Reporters_1
شاهرخ بهزادی
گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۱۰ اعلام کردند که ایران برای دومین بار پی در پی بیشترین تعداد روزنامه نگاران تبعیدی رابه خود اختصاص داده است.
در سالی که به پایان میرسد، در برابر خشونت و سرکوب، بسیاری از روزنامه نگاران و دست اندر کاران رسانه های گروهی مجبور به ترک کشور زادگاه خود شدند. در سال ۲۰۱۰ ایران با ۳۰ مورد تبعید روزنامه نگاران بیشترین تعداد روزنامه نگاران تبعیدی را در جهان بخود اختصاص داد. در مجموع ۲۳ کشور جهان ۱۲۷ روزنامه نگار به لحاظ سرکوب و خشونت ناچار به ترک وطن شدند. کشورهای اریتره وسومالی به ترتیب با ۱۵ و ۱۴ روزنامه نگار تبعیدی پس از ایران مقام های دوم و سوم را در سرکوب خبرنگاران احراز کردند.
گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود همچنین اعلام داشتند که طی سال ۲۰۱۰ در جهان جمعاً ۵۷ روزنامه نگار در جهت انجام وظیفه حرفه ای خود، جان باختند. این تعداد۲۵ در صد از آمار سال ۲۰۰۹ کمتر است.
پاکستان، عراق و مکزیک بوسیله گزارشگران بدون مرز به ترتیب خطرناکترین کشورهای جهان برای روزنامه نگاران گزارش شده اند.
علیرغم کاهش تعداد روزنامه نگاران کشته شده در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال گذشته، تعداد روزنامه نگاران ربوده شده و یا به گروگان گرفته شده به نحو چشمگیری فزونی یافته است. براساس گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۱۰ جمعاً ۵۱ روزنامه نگار به گروگان گرفته شدند که این تعداد، ۱۸ تن بیش ازروزنامه نگاران ربوده شده در سال ۲۰۰۹ می باشد.خطر گروگان گیری روزنامه نگاران در کشور های افغانستان و نیکاراگوئه بیش از سایر کشورهای جهان بوده است.گروگان گیری دو روزنامه نگار فرانسوی “هروه گه کی یر” و ” استفان تپونیه” همراه با سه همکار افغانی آنان در ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹ از نظر مدت زمانی از سال ۱۹۸۰ تاکنون ، یکی از بلندترین گروگان گیریهای روزنامه نگاران فرانسوی گزارش شده است.
VN:F [1.8.1_1037]