۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

مقامات سابق دولت آمریکا: گروه اپوزیسیون ایرانی را از لیست خارج کنید



فصلنامه کنگره آمریکا، طی مطلبی در مورد سمپوزیوم مقامات دولت بوش نوشت:
دو مقام ارشد امنیت ملی آمریکا در دوران دولت جرج دبلیو بوش، هفته گذشته دولت اوباما را به خاطر استراتژی تعامل با ایران و نیز تصمیم وزارت خارجه برای حفظ گروه مقاومت، مجاهدین خلق، در لیست سازمانهای تروریستی ۱۹۹۷، مورد انتقاد قراردادند.
تام ریج، اولین وزیر امنیت داخلی، سیاست اعلام شده دولت را مبنی بر تمایلش برای مذاکره بارژیم با نیت خوب ولی «شاید به نحو ساده لوحانه ای خوشبینانه» توصیف کرد. ریج که در یک جلسه در روز جمعه که آن به بحث حول حمایت از نیروهای مقاومت به عنوان تاکتیکی برای مقابله با جاه طلبی های هسته ای ایران که توسط گروه مشورتی «اکزکتیو اکشن»، پرداخته بود، صحبت می کرد، گفت «نهایتاَ تلاش برای دیپلماسی موفق نبوده است و شمار فزاینده ای از تحلیلگران به نظر می رسد این واقعیت را پذیرفته باشند که ایران تا یک حدی قادر به کسب توانایی تسلیحات اتمی خواهد شد».
او گفت: «اگر فکر می کنید آن منطقه از جهان در حال حاضر بی ثبات است، می توانید تصور کنید اگر رژیم به تسلیحات اتمی دست پیدا کند، چه خواهد شد».
فرانسیس تاونزند که به عنوان مشاور امنیت داخلی بوش خدمت میکرد، گفت که این که صرفاَ ایران را به میز مذاکره بکشانیم به عنوان یک هدف سیاست خارجی ایالات متحده کافی نیست. وی گفت «آیا هدف فقط همین است؟ این کافی نیست».

وی رژیم ایران را دولت حامی تروریسم توصیف کرد که به گروه شبه نظامی حزب الله کمک می کند.
یک سخنران دیگر در این جلسه، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در ملل متحد بود که گفت جامعه بین المللی یا باید یک ایران اتمی را بپذیرد یا یک کشور مجبور خواهد بود دست به اقدام پیشگیرانه نظامی بزند. او اضافه کرد اسراییل محتمل ترین کاندیدا خواهد بود با توجه به «اعتقاد مذهبی دولت اوباما به قدرت مذاکره». ولی ریج گفت چنان دخالتی نامحتمل است زیرا منطقه را بی ثبات تر خواهد کرد.

بولتون گفت «ما داریم وقت و راه حل ها را ازدست می دهیم».
ریج و تاونزند و سایر سخنرانان آنچه را که آنها یک گام درراستای جلوگیری از طرحهای اتمی ایران  توصیف کردند، توضیح دادند که فراخوان به حذف برچسب تروریستی از سازمان مجاهدین خلق بود. ریج گفت «مجاهدین یک سازمان  تروریستی نیست».
او گفت، در مقابله با یک رژیم سرکوبگر، ایالات متحده می باید یک سیاست فعال حمایت از اپوزیسیون را دنبال کند و اضافه کرد که چنان اقدامی نتایج مؤثری در زمینه اتمی خواهد داشت.

مجاهدین که در تبعید و از عراق فعالیت می کند، قرارگاههای مسلحی را داشته است و به این شناخته می شد که حملاتی را به داخل ایران کرده بود، هرچند اعضای آن یک توافق عدم خشونت را در سال ۲۰۰۴ امضا کردند. این گروه به خاطر اقداماتی در عراق که ادعا می شد خشونت بار هستند توسط گروههای حقوق بشر، مورد انتقاد قرار گرفته بود، ولی گروههای زیادی از تحلیلگران، از جمله سخنرانان جلسه روز جمعه، مشروعیت چنان اتهاماتی را زیر علامت سئوال بردند.
این گروه رابطه پیچیده ای با ایالات متحده دارد. هرچند در دهه ۷۰ به آمریکاییان در ایران حمله کرد، این گروه ظرف ۲۵ سال گذشته، نظامیان و غیرنظامیان امریکایی را هدف قرار نداده است. درسال ۲۰۰۳، آمریکا قرارگاههای مجاهدین در عراق را بمباران کرد و هزاران عضو گروه را گردآوری کرد. ولی در سال ۲۰۰۳ جمع بندی کرد که هیچ مبنایی برای متهم کردن آنها به نقض قوانین آمریکا وجود ندارد. برغم استمرار حضور مجاهدین در لیست وزارتخارجه، مقامات وزارت دفاع گفته اند که آنها ازاین گروه برای گردآوری اطلاعات وشاخص گذاری در ا یران که برای عملیات آتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، استفاده کرده اند.

تاونزند گفت وزارتخارجه این گروه را در دوران پرزیدنت بیل کلینتون به عنوان تلاشی برای استمالت ازتهران در لیست وارد کرد و این گروه به خاطر دلایل سیاسی در لیست مانده است. او گفت:« این واقعیت که ما اجازه می دهم ملاحظات سیاسی داخلی و خارجی یک پروسه ای را که می باید مبتنی بر اساس واقعیات باشد، تحت تأثیر قرار دهد، به اعتبار آمریکا ضربه می زند». این مقام سابق کاخ سفید فراتر رفت و گفت کل این لیست به خاطر ملاحظات سیاسی لکه دار شده است و می باید لغو شود.
رئیس اکزکتیو اکشن، نیل لیوینگستون، گفت سه دولت پی در پی بخاطر حفظ مجاهدین در لیست به دلایل سیاسی مجرم هستند.
وی گفت «دولت بوش می باید به خاطر این موضع شرم کند» و اضافه کرد که وزیر خارجه کلینتون اگر در مورد برخورد با دولتهای حامی تروریسم جدی است، باید دست به اقدام بزند.
نماینده سابق، تام تانکردو، جمهوریخواه از کلرادو، (۱۹۹۹-۲۰۰۹)، که یک نامه امضا کرد که فراخوان به حذف مجاهدین خلق از لیست در یک دهه پیش داد، گفت انتخابات نوامبر می باید یک تأثیر روی موقعیت گروه داشته باشد. وی اضافه کرد، ایلییانا رزلهتینن، رئیس آتی کمیته خارجی مجلس نمایندگان، «یک دوست خوب» در مورد این موضوع است. او گفت «ریاست رزلهتینن برای ما که از این موضوع حمایت می کنیم، مفید است».
ریج گفت او نشانه هایی را دیده است که وزارت خارجه ممکن است همین الان خروج این گروه از لیست را مد نظر داشته باشد.