۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

عفو بین الملل: نیروهای امنیتی مسئول مرگ دو دانشجو

عفو بین الملل خواستار آزادی دانشجویان شده و نیروهای امنیتی را مسئول مرگ دو دانشجو دانست
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین‌الملل با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ارائه گزارشی از دانشجویان بازداشت شده، از همه اعضای خود خواست برای آزادی آن‌ها با مقامات جمهوری اسلامی تماس بگیرند. در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: بسیاری از تظاهرکنندگان روز 25 بهمن از جمله سه دانشجو به نام‌های رامتین مقدادی، سعید سکاکیان و سیروس زارع زاده در روز 25 بهمن در جریان تظاهرات خیابانی که در سراسر ایران در حمایت از مردم مصر و تونس، با فراخوان رهبران مخالف دولت میر حسین موسوی و مهدی کروبی، انجام گرفت دستگیر شده‌اند.

  به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، سازمان عفو بین‌الملل با ذکر این موضوع که محل بازداشت بیشتر دستگیرشدگان نا معلوم است، سه تن از دانشجوی بازداشت شده را این چنین معرفی کرده است. رامتین مقدادی دانش آموز 17 ساله در جریان حضور در تظاهراتی در شهر بابل در شمال ایران دستگیر شده است. او در شاخه جوانان کمپین انتخاباتی میر حسین موسوی فعالیت کرده بود. سعید سکاکیان دانشجوی دانشگاه بین‌المللی قزوین در تظاهرات تهران دستگیر شده است. او پیش‌تر نیز در 7 دسامبر 2009 در روز دانشجو دستگیر و به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه حبس تعلیقی محکوم و از دانشگاه اخراج شد. سیروس زارع زاده دانشجوی 22 ساله در میدان هفت تیر توسط بسیج دستگیر شده است. نیروهای نظامی بسیج مسئول بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در ایران در سال 2009 هستند. بر اساس این اطلاعیه، دانشجویان دیگری قبل و بعد از تظاهرات 25 بهمن بازداشت شده‌اند که از جمله می‌توان به دستگیری 16 دانشجوی دانشگاه شریف اشاره کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در پایان به کشته شدن دست کم دو نفر در تظاهرات با شلیک مستقیم اسلحه اشاره می‌کند و می‌نویسد مقامات جمهوری اسلامی یک گروه غیرقانونی را مسئول کشته شدن دو مرد جوان دانسته‌اند که این موضوع می‌تواند به صدور حکم اعدام برای تعدادی از تظاهرکنندگان به بهانه دست داشتن در مرگ این دو منجر شود. شاهدان عینی می‌گویند تیراندازی آن روز از سمت نیروهای امنیتی انجام گرفته است. سازمان عفو بین‌الملل می‌افزاید که تعدادی نیز در دیگر شهرهای ایران دستگیر شده‌اند و در تهران نیز دستگیری‌های دیگری در جریان مراسم تشییع جنازه یکی از کشته شدگان گزارش شده است.