۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

امام جمعه زاهدان: وحدت و تقریب بدون آزادی، معنا ندارد

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان گفت: حاکمیتی پیروز است که در برابر ملت خود سعه صدر و بردباری داشته باشد، صادقانه به ملت خدمت کند و اقوام و مذاهب و تفکرات گوناگون را فرصت و مایه رشد و ترقی کشور بداند. خداوند بر حاکمی رحم خواهد کرد که همه مردم را یکسان ببیند و بر همه رحم کند.
وی گفت: وحدت، به ویژه بین شیعه و سنی که دو فرقه بزرگ اسلامی هستند، بسیار حیاتی و ضروری است و علما، معتمدان و جامعه اهل سنت در طول انقلاب به ندای وحدت رهبران انقلاب همواره لبیک گفته اند. اما بر این باور هستیم که وحدت با شعار و سخن محقق نمی شود و کسانی که مردم را به وحدت فرا می خوانند باید سعه صدر و گذشت داشته باشند.
مولانا عبدالحمید افزود: در بسیاری از کشورها به اقلیت‏ها توجه ویژه ای دارند و به آنان فرصت‏های برابر شغلی و امکانات می دهند تا از بدنه جامعه احساس جدایی نکنند. جامعه اهل سنت ایران نیز همین انتظار را از دولتمردان داشته است که در مسئولیت‏ها و مناصب و امکانات نگاه شایسته سالاری و یکسان‏نگری حاکم باشد، ما انتظار داشتیم که به اهل سنت که در شهرهای بزرگ ایران مانند؛ تهران و اصفهان در اقلیت هستند، آزادی مذهبی داده شود تا بتوانند مراسم دینی و نمازهای جمعه و عیدین خود را همانگونه که در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی ایرانیان تصریح شده است، انجام دهند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: انتظار ما از نظام دینی اسلامی این بوده است که اهل سنت بتوانند برای انجام مراسم دینی خود در شهرهای مختلف مسجد داشته باشند و یا حداقل بتوانند مراسم دینی خود را در کارگاه یا منزل شخصی و استیجاری خود به انجام برسانند، اما آنچه برای جامعه اهل سنت، که در طول انقلاب حامی نظام بوده اند، دشوار و نگران کننده است، تحدید آزادیهای مذهبی و پلمب و تعطیل کردن مساجد و نمازخانه‏های ما در نقاط مختلف کشور است. به راستی عبادت و بندگی خداوند چه زیانی برای حکومت دارد؟!
مولانا عبدالحمید گفت: جامعه اهل سنت ایران، که حداقل 20درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، از نظر دینی مسلمان هستند و بنابراین اقلیت به شمار نمی روند، با این حال ما زمانی که می بینیم اقلیتهای مسیحی و یهودی در شهرهای بزرگ در معابد و کلیساهای خود عبادت می کنند، و البته این حق را نیز دارند، اما اهل سنت از انجام فرایض دینی خود محروم هستند متاثر می شویم، اگر امروز حاکمیت در دست اهل سنت بود، مطمئنا ما هیچگونه تبعیضی بین شیعه و سنی قایل نمی شدیم.
وی گفت: مجمع تقریب مذاهب اسلامی که با بودجه ملت اداره می شود، باید برای تحقق وحدت و تقریب اسلامی در عمل تلاش کند، هنگامی که اهل سنت حتی آزادی نماز خواندن هم نداشته باشند، چگونه تقریب و وحدت برقرار خواهد شد؟