۱۳۹۱ اردیبهشت ۸, جمعه

زمین‌گیری 49 فروند هواپیما‌ی مسافر‌ی

خبرگزاری فارس: رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از 209 فروند هواپیمای مسافری ناوگان هوایی 49 فروند آن زمین‌گیر است، گفت: پیشرفت صنعت در گرو حمایت دولت و بانک‌ها از شرکت‌های هواپیمایی است.

کاپیتان رضا نخجوانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های هواپیمایی وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری است، اظهار داشت: هم‌اکنون 14 ایرلاین فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها یک شرکت هواپیمایی (ایران‌ایر) دولتی است و 13 ایرلاین دیگر خصوصی هستند.

وی با اشاره به اینکه 209 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود 160 فروند از این هواپیماها فعال است و 49 فروند دیگر در حال تعمیرات اساسی بوده و یا برنامه چک دارند و منتظر ورود قطعه از خارج هستند.

نخجوانی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل زمین‌گیری این هواپیماها، وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی است که قطعاً با رتبه‌بندی ایرلاین‌ها تأثیر مستقیم دارد.

* لزوم حمایت بانک‌ها از صنعت/ حمایت دولت در قالب واقعی شدن نرخ بلیت

وی با تأکید بر لزوم حمایت بانک‌ها از صنعت حمل و نقل هوایی و حضور سرمایه‌گذاران در این صنعت، ادامه داد: در این راستا لازم است با ایجاد زمینه‌های درآمد مطلوب برای سرمایه‌گذاران، آنها را برای سرمایه‌گذاری در این صنعت تشویق کرد، بنابراین باید با واقعی شدن نرخ بلیت، توجیه فنی و اقتصادی برای شرکت هواپیمایی و صنعت‌گراران ایجاد کرد.

* شرط تأسیس شرکت هواپیمایی دارا بودن 5 فروند هواپیما است

رئیس سابق سازمان هواپیمایی در خصوص صدور مجوز برای تأسیس شرکت هواپیمایی، خاطرنشان کرد: طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوری، هر شرکت باید در گام اول، 5 فروند هواپیما داشته باشد، البته ایرلاین می‌توانند با سه فروند هواپیما نیز فعالیت خود را آغاز کند، اما به شرطی که هواپیماهای خود را افزایش دهد.