۱۳۹۱ اردیبهشت ۸, جمعه

اسد به آتش بس پایبند نیست/احتمال دخالت ناتو در سوريه


بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل شب گذشته گفت، بشار اسد تاکنون به التزاماتش در قبال آتش بس گردن نگذاشته است. ناظران در گزارشهايشان تأکيد کرده اند که نظامیان و سلاحهای سنگين همچنان در مناطق مسکونی حضور دارند و هيچ اقدامی برای خارج کردن آنها از شهرها نشده است. 

کميته های هماهنگی محلی در سوريه گزارش دادند که شمار کشته شدگان روز پنجشنبه که در مناطق مختلف به ويژه در ديرالزور و حلب بر اثر آتش نيروهای امنيتی جان باختند، به 31 تن رسيد. 

به گزارش هيأت عمومی انقلاب سوريه، روز گذشته نيروهای امنيتی در منطقه «درعا البلد» حتی در حضور ناظران در نزديکی مسجد ابوبکر بروی مردم آتش گشودند که در نتيجه يک کودک کشته شد. 

تصاويری که توسط فعالان سوريه منتشر شده صحنه هايی از حملات نيروهای امنيتی به مردم را در حضور تيم ناظران نشان می دهد. 

مردم می گويند، شليک شليک شليک به تيم ناظران.

احتمال دخالت ناتو در سوريه

نخست وزير ترکيه در مورد تلاشهای بين المللی برای توقف کشتار در سوريه، احتمال موفقيت طرح کوفی عنان را ضعيف دانست و گفت آنها نمی توانند با 30 يا 200 ناظر به نتيجه برسند، نشانه ها بيانگر نتيجه مثبت نيست. 

اردوغان در پاسخ به سئوالی در باره احتمال دخالت نيروهای ناتو (پيمان آتلانتيک شمالی) که ترکيه عضو آن است، گفت، من قبل از اين نيز به اين موضوع اشاره کردم. به مرز ما تجاوز شد. ماده 5 ناتو می گويد در صورت تعدی به هر يک از اعضای ناتو، ناتو دخالت می کند. اکنون تعدی به مرز ما صورت گرفته است. 

نخست وزیر ترکیه افزود، ما اقدامات لازمه را اتخاذ خواهيم کرد. نيروهای ما در کنار مرزها هستند و هر لحظه که بخواهند وارد می شوند ما اقداماتمان را ادامه می دهيم. رژيم سوريه بايد بداند که ترکيه اجازه تعدی به مرزهايش را نمی دهد.