۱۳۹۱ فروردین ۲۸, دوشنبه

تورم 60 درصدی برخی اقلام مصرفی


با محاسبه اينكه كارگران براي خريد یک کیلو گوشت منجمد وارداتی و یا یک شانه تخم مرغ چند روز از حقوق خود را بايد بپردازند مي‌توان به تصويري از وضعيت معيشتي آنان دست يافت.

ایلنا: يك فعال كارگري در سمنان گفت: با افزایش ۶۰ درصدی قیمت برخي اقلام مصرفی در سال جدید، مشکلات معیشتی کارگران هم افزايش يافته است. 

حسین طاهر‌زاده در گفتگو با ایلنا ضمن انتقاد از تعیین حداقلی دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال گذشته تصریح کرد: با افزايش 18 درصدي دستمزد كارگران، در سال جديد کارگران برای خرید گوشت و تخم‌مرغ ناگهان و ساير اقلام مصرفي گاهي با افزايش ۶۰ درصدي قيمت‌ها مواجه شدند. با محاسبه اينكه كارگران براي خريد یک کیلو گوشت منجمد وارداتی و یا یک شانه تخم مرغ چند روز از حقوق خود را بايد بپردازند مي‌توان به تصويري از وضعيت معيشتي كارگران دست يافت. 

اين فعال كارگري با طرح اين سئوال كه مزد تعین شده تا چه حد می‌تواند جوابگوی هزینه‌های معیشتی کارگران باشد، اظهار داشت: در روزهاي پاياني سال گذشته شورای عالی کار در تعیین حقوق کارگران واقعیتهایی چون تورم، خط فقر و حداقل معاش برای زنده بودن وزندگی یک خانواده کارگری را نادیده گرفته است. 

طاهرزاده ادامه داد: کارگران در امروز خود و خانوادشان مانده‌اند و دیگر با وعده دریافت یارانه نمی‌توانند شکم فرزندان‌شان را سیر کنند. 

وی ادامه داد: به دلیل وعده‌های دولت مبنی بر ارائه بسته‌های حمایتی به کارگران، دستمزد امسال کمتر از نرخ تورم تعیین شد ولی هیچ کدام از آن وعده‌ها تاکنون عملا محقق نشده است. 

این فعال کارگری ضمن بیان اینکه افزایش هزینه‌ها معیشت خانوار کارگری را در خطر انداخته است گفت: با قطع ارزاق کارگران و بن کارگری مشکلات معیشتی کارگران بیشتر شده است. 

او ادامه داد: نقدی کردن بن کارگری باعث تاثیرات تورمی و گران شدن اقلام شده است. 

طاهرزاده در خاتمه خواستار شد: با اجرای کامل بسته‌های حمایتی پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و همچنین در خصوص افزایش دستمزد و همکاریهای جانبی دیگر به معیشت زندگی کارگران کمک کنیم.