۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

رژیم یاغی کره شمالی: برای پرتاب موشک آماده ایم


صدای آمریکا: کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد آماده برای پرتاب یک راکت شده است، که جامعه بین المللی آنرا محکوم می کند.
معاون برنامه فضایی کره شمالی در پیونگ یانگ به خبرنگاران گفت راکت اینک برای پرتاب در روز پنجشنبه آماده است. خبرنگاران بین المللی از جمله یک گزارشگر صدای امریکا روز یکشنبه به تماشای راکت در روی سکوب پرتاب برده شدند. 
او در یک کنفرانس خبری این اتهام را رد کرد که پرتاب راکت در حقیقت آزمایش پنهانی یک موشک بالیستیکِ قادر به حمل کلاهک اتمی است، و گفت پرتاب این راکت هیچ خطری برای مناطق مسکونی ندارد. بر اساس پیش بینی، در نخستین مرحله راکت در دریا و در ۱۰۰ کیلومتری فیلیپین خواهد افتاد. 
پیشتر در روز سه شنبه، امریکا و کره جنوبی بار دیگر بر تعهد خود به دفاع مشترک در برابر پرتاب راکت، که آن را «تحریکی جدی» توصیف کردند، تاکید گذاشتند.
مقامات کره جنوبی می گویند وزیر دفاع تلفنی با لئون پانه تا همتای امریکایی خود درباره پرتاب راکت بحث کرد. آنها موافقت کردند کوشش برای نظارت بر پرتاب را هماهنگ کنند.
روز دوشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت پرتاب راکت فقط موجب انزوای بیشتر دولت کمونیست کره شمالی خواهد شد.
پیونگ یانگ می گوید هدف از پرتاب راکت قرار دادن یک ماهواره هواشناسی در مدار زمین است. با این حال، امریکا و کره جنوبی این اقدام را وسیله ای برای آزمایش یک موشک بالیستیک می بینند که می تواند برای حمل کلاهکهای اتمی بکار رود.
سفیر امریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت پرتاب راکت قطعنامه های شورای امنیت را نقض خواهد کرد. قطعنامه ها کره شمالی را از پرتاب هر موشک بالیستیک ممنوع می سازد.
شواهد تازه ای نیز نمودار شده است که حاکی است کره شمالی برای سومین آزمایش زیر زمینی سلاح اتمی ماده می شود.
خبرگزاری روسی نووستی روز سه شنبه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه گفت برنامه پرتاب موشک نشان می دهد که پیونگ یانگ تصمیمات شورای امنیت را نادیده می گیرد.
حتی چین، نزدیکترین متحد کره شمالی، علائمی از خشم و ناراحتی از برنامه پرتاب راکت نشان داده، و بارها تمام طرفها را به خویشتنداری فراخوانده است.