۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

مذاکرات جدید هسته ای مذاکرات سختی خواهد بود


سایت فرارو- یک عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس گفت: گروه 1+5 می خواهند موضوع سوریه را در قالب مذاکرات با ایران ببینند و سعی دارند موضوع سوریه را در این رابطه ببینند. 

پس از رایزنی های بسیار قرار است دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 روز 26 فروردین در استانبول برگزار شود. در این میان هر دوطرف از هم اکنون طرف مقابل را به جدی بودن و صداقت داشتن در مذاکرات پیش رو دعوت کرده اند. طرفین همچنین با طرح هرگونه پیش شرط از سوی طرف مقابل مخالفت کرده اند. 

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «من اعتقاد دارم مذاکرات جدید در استانبول بسیار سخت خواهد بود و یکی از دلایل این اعتقاد این است که مقدمات مذاکرات مانند محل انجام مذاکرات و طرح مسائلی مانند پیش شرط ها و غیره به سختی مورد توافق قرار گرفت.» 

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس ادامه داد: «یکی از دلایل این امر این است که طرفین روی محتوای مذاکرات توافق لازم را ندارند و اختلافات جدی درباره محتوای مذاکرات وجود دارد و همین نشان می دهد که مذاکرات آینده مذاکرات سختی خواهد بود.» 

وی افزود: «از سوی دیگر می توان گفت طرفین به آن مرحله نهایی رسیده اند و این امر می تواند مذاکرات پیش رو را جدی تر و سخت تر نشان دهد. 1+5 از مذاکرات استانبول دنبال بهانه جویی است و سعی دارد که بعضی مسائل جدی را مطرح کند که برای ایران این مسائل خط قرمز محسوب می شود و عبور از آنها برای ایران دشوار است. این کار با هدف زمینه چینی برای صدور قطعنامه های جدید از جمله قطعنامه تحریم صدور نفتی صورت می گیرد.» 

این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس افزود: «در طرف مقابل هم ایران به خیلی از مواردی که متاسفانه آنها به عنوان پیش شرط عنوان می کنند مانند غنی سازی و سوخت در زمینه های مختلف دست یافته است.» 

وی اظهار داشت: «به نظر من توافقی که می تواند به سود دوطرف باشد رسیدن به مکانیسمی شبیه مکانیسم سه سال پیش است که تحت عنوان وین مقدمه لیسبون مطرح شد. یعنی ایران همه ابهاماتی که آنها مطرح می کردند را در قالب یک توافقی برطرف کند و در مقابل هم طرف 1+5 ضمن اینکه تحریم ها را تعدیل کند و یا به حالت تعلیق درآورد در عین حال گفتگوهای سیاسی خود با ایران را شروع کند. بدین ترتیب وین به معنای رابطه ما با آژانس و ابهام زدایی که مقدمه لیسبون یعنی مذاکرات سیاسی بر سر پکیج ها و بسته های متقابل پیشنهادی بود مطرح شد.» 

وی افزود: «این طرح می تواند موضوعی باشد که مذاکرات را به صورت جدی پیش برده و اختلافات را برطرف کند. منتهی واقعیتی که ما با آن روبرو هستیم این است که در 1+5 بعضی کشورها به دنبال بهانه جویی در قبال ایران هستند و مذاکره کنندگان ما باید به گونه ای قوی عمل کنند که ضمن اینکه بن بست و تنگنایی را در موضوع هسته ای نپذیرند در عین حال بهانه مورد نیاز کشورهای غربی را تامین نکنند.» 

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مسئله سوریه همانطور که در محل انجام مذاکرات تاثیرگذار بود در روند خود مذاکرات نیز تاثیر بگذارد؟، گفت: «کلیت تحولات بین المللی با هم مرتبط است. ما نمی توانیم تحولات را مرتبط با هم نبینیم. بحث سوریه و حتی موضوع عراق و نقش خاورمیانه ای ایران مسائلی است که مرتبط با بحث 1+5 است. در گذشته هم به همین صورت بوده است. یعنی در زمانی که موضوع عراق مطرح بود بوش به دنبال طرحی بود که در قالب آن طرح در ازای امتیازی که به ایرانی ها می داد، ایران هم در عراق امتیازی به آمریکا بدهد. ولی در آن زمان این موضوع به این تحول نکشید.» 

وی ادامه داد: «اکنون هم آنها می خواهند موضوع سوریه را در این قالب ببینند و سعی دارند موضوع سوریه را در این رابطه ببینند. ولی واقعیت این است که آنچه که باید برای ما اهمیت داشته باشد منافع ملی کشورمان است. ما باید طبق منافع ملی کشور خود عمل کنیم. راهکار تحولات سوریه راهکاری است که شرایط خاص خود را می طلبد و دولت این کشور باید در داخل به سمت یک راه اصلاح طلبی برود تا بهانه زدایی کند و فشارهایی که بر سوریه اعمال می شود را کاهش دهد و آنچه که برای ما مهم است منافع ملی کشورمان است.»