۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

بحران سوریه؛ سفر نخست وزير ترکيه به عربستان




به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طيب اردوغان، نخست وزير این کشور روز جمعه برای گفتگو در مورد بحران سوريه وارد عربستان سعودی خواهد شد.

سفر اردوغان به عربستان در شرایطی است که کوفی عنان، نماینده سازمان ملل برای امور سوریه امروز در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل نوشته که رژیم دمشق به تعهدات خود در قبال طرح صلح وی عمل نکرده است.

عربستان پیش تر گفته بود که امیدی به اجرای طرح صلح کوفی عنان ندارد و خواستار حمایت همه جانبه کشورهای عربی و غربی از مخالفان بشار اسد شده بود.

نخست وزیر ترکیه نیز امروز با اشاره به درگیری های روز گذشته در مرز این کشور با سوریه گفته است، دمشق به مرز ترکیه تجاوز کرده و ما اقدامات مناسب را در واکنش به آن انجام خواهیم داد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از نیویورک نوشت، در پی ارسال نامه کوفی عنان، شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که خشونت ها در سوریه باید تا روز پنج شنبه متوقف شود.

این در حالیست که بسیاری از ناظران معتقدند طرح صلح کوفی عنان شکست خورده است.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه سه شنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که نامه کوفی عنان نشان می دهد که رژیم بشار اسد تعهدات خود را زیر پا گذاشته است.

وی در این بیانیه گفته که قصد دارد فردا چهارشنبه در حاشیه اجلاس وزیران خارجه گروه هشت در واشنگتن با همتایان خود در باره اقدامات بعدی شورای امنیت گفتگو کند.