۱۳۹۱ اردیبهشت ۲, شنبه

انتقال پدرم به زندان برابر با بردنش به قبرستان است

سحام نیوز: همزمان با مرخص شدن عیسی سحرخیز از بیمارستان قلب، مسوولان زندان به دنبال بازگرداندن این روزنامه‌نگار مستقل هستند. این در حالی است که بر اساس گزارش پزشکی «شرایط نامتعارف» و «استرس‌های پیرامونی» باعث تهدید سلامتی بیمار شده و خطر مرگ ناگهانی قلبی را افزایش می‌دهد. مهدی سحرخیز در گفتگو با خودنویس گفته است: «بردن پدرم به زندان برابر بردن‌شان به قبرستان است. هر اتفاقی برای پدرم بیافتد، مسوولش مقام‌های جمهوری اسلامی هستند.»
آخرین گزارش وضعیت پزشکی عیسی سحرخیز نشان می‌دهد که این روزنامه‌نگار که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و زندانی شد، وضعیت نامناسبی از نظر قلبی و کلیوی دارد. سحرخیز دو ماه قبل به مرکز قلب تهران منتقل شد. بر پایه نظر پزشکان این مرکز که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است و از سوی چهار پزشک (فوق تخصص) تهیه و تایید شده، ادامه درمان سحرخیز باید در خارج از محیط زندان انجام گیرد.
با این حال، به گفته پسرش مهدی سحرخیز، سخن‌گوی خانواده که ساکن آمریکا است، مقام‌های قضایی می‌خواهند پدرش را فردا به زندان بازگردانند. مهدی معتقد است که بر اساس گزارش وضعیت بیمار و نظر پزشکان معالج و مشاور»، بردن پدرش به زندان برابر با بردن او به قبرستان است. مهدی امروز به خودنویس گفت: «قرار است پدرم را شنبه به زندان برگردانند که می‌تواند یکی از بدترین انتخاب‌هایی باشد که انجام می‌دهند. شرایط مختلف زندان همان‌طور که دکترها بارها گفته‌اند، از جمله استرس می‌تواند منتهی به ایست قلبی شود. کوچک‌ترین استرسی که در بیمارستان به‌وجود آوردند باعث انتقال‌شان به سی‌سی‌یو شد.»
مهدی سحرخیز افزود: «پدرم تحت رژیم غذایی ویژه‌ای است که این رژیم نه تنها خیلی سخت در منزل قابل تکرار است، امکان ندارد ایشان را تحت این رژیم در زندان نگه دارند. تعداد داروهایی که پدرم می‌خورند، در زندان قابل تهیه نیست. هوای زندان و شرایطی که در زندان وجود دارد که ممکن است باز به خاطر آنها ایشان را به بیمارستان منتقل کنند باعث نگرانی است. الان یکی از زندانی‌ها به این خاطر که مامور نیست او را به بیمارستان بیاورند، ۴ هفته معطل مانده. برای کسی که مشکل قلبی دارد و بارها پزشکان گفته‌اند باید در شرایط استعلاجی باشد، بردن ایشان به زندان برابر بردن‌شان به قبرستان است. دوماه است که درخواست مرخصی استعلاجی ایشان را به مقام‌های قضایی داده‌ایم. هر اتفاقی برای پدرم بیافتد، مسوولش مقام‌های جمهوری اسلامی هستند.»
مهدی سحرخیز در پاسخ به این سوال که آیا مقام‌های دادستانی از وضعیت پدرش مطلع هستند یا نه گفت: «مسوولان دادستانی از مرکز قلب درخواست گزارش پزشکی کردند و نظرها هم داده شده و پزشکان مرکز قلب گفته‌اند که پدرم تحت چه شرایطی هست و باید کاملا زیر نظر پزشکی باشد و برگرداندن او به زندان خطر مرگ را به همراه خواهد داشت.»