۱۳۹۱ اردیبهشت ۲, شنبه

نخستین گام شورای امنیت در حمایت از مردم سوریه

شواری امنیت سازمان ملل در جلسه امروز خود درباره قطعنامه ای برای اعزام حدود 300 ناظر بین المللی به سوریه، به اجماع رسید. 

وظیفه این افراد، نظارت بر آتش بس در سوریه اعلام شده است.

اپوزیسیون سوریه از این تصمیم شورای امنیت استقبال کرده است.

گزارش رادیو فرانسه:  سازمان ملل قطعنامه ای مبنی بر اعزام 300 ناظر به سوریه را به تصویب رسانده و همزمان گروهی از ناظران که قبلا به سوریه رفته اند از شهر حمص بازدید کردند.

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا پیش نویس قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن 300 ناظر بین المللی برای زیر نظر گرفتن آتش بس در سوریه به این کشور فرستاده می شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل در نیویورک، 300 نظامی غیر مسلح باید «فورا» و برای یک دوره اولیه 90 روزه به عنوان ناظر به سوریه فرستاده شود.

بر اساس این قطعنامه، که با همکاری کشورهای روسیه، فرانسه، چین و آلمان، نوشته شده، قبل از هر چیز، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، باید تثبیت آتش بس را برای استقرار ناظران مشخص کند.

در حال حاضر آتش بسی که از 12 آوریل به طور رسمی در سوریه آغاز شده به طور مرتب نقض می شود.

در قطعنامه جدید یعنی قطعنامه 2024 سازمان ملل، ترکیب غیرنظامی ناظران اعزامی به سوریه مشخص نشده اما این قطعنامه اجازه می دهد در صورت استقرار اولیه ناظران در سوریه، تعداد آنها افزایش پیدا کند.

این در حالی است که شنبه گذشته نیز شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن گروهی 30 نفره از ناظران به سوریه اعزام شدند.

از این میان یک گروه هشت نفره عصر امروز و چند ساعت پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد شهر حُمص شدند.

این اولین بار است که از زمان ورود ناظران به سوریه در یکشنبه گذشته تا کنون، آنها اجازه پیدا می کنند که از مرکز شورش ها علیه بشار اسد بازدید کنند.

خالد المصری سخنگوی سازمان ملل در سوریه به خبرگزاری رویترز خبر داده که این ناظران با فرماندار حمص ملاقات و سپس از محله های شهر بازدید کردند.

نیروهای مسلح مخالف حکومت اعلام کرده اند که دولت فقط به خاطر حضور ناطران و برای اینکه وانمود کند به آتش بس پایبند است بمباران شهر حمص را متوقف کرده و پس از خروج ناظران دوباره بمباران را از سر گرفته خواهد گرفت.

ولید فارس یکی از نظامیان مخالف حکومت به رویترز گفته واضح است که دولت سوریه اگر بخواهد می تواند خشونت را هر زمانی که بخواهد در کشور متوقف کند.

بر اساس آماری که سازمان ملل اعلام کرده طی شورشهای سوریه در 13 ماه گذشته حدود 9 هزار نفر کشته شده اند.