۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

حمایت شورای همکاری از امارات و موضع آمریکا


رادیو آلمان: وزیران خارجه کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" شامگاه سه شنبه (۱۷ آوریل) در پایان نشست فوق‌العاده خود از جمهوری اسلامی خواستند که "به اشغال سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک " پایان دهد. از ایران خواسته شده است که برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای مناقشه مربوط به "حاکمیت جزایر اماراتی" یا با دولت "امارات متحده عربی" به گفت‌وگو بنشیند و یا موضوع را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع دهد.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همبستگی کامل خود را با دولت امارات ابراز کردند و گفتند که از تمام اقدامات دولت ابوظبی "برای بازگرفتن حقوق و بازگرداندن سیادت خود بر سه جزیره" حمایت می‌کنند.

کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده‌ی خود که به دعوت دولت امارات در دوحه برگزار شده بود، از سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی انتقاد کردند، آن را عملی "خصمانه" و نقض "حاکمیت امارات بر جزایر آن" دانستند.


نظر آمریکا درباره اختلافات ایران و امارات 

خبرگزاری مهر: از سوی دیگر، "مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته از ایران و امارات تقاضا کرد موضوع اختلافات مرزی میان خودشان را به صورت مسالمت آمیز حل کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی حل این اختلافات را پیچیده کرده است، افزود: آمریکا از امارات در گفتگو برای حل اختلافات در این مسئله و یا طرح آن در دادگاه لاهه استقبال می کند. 

خاطر نشان می شود امارات هفته گذشته سفیر خود را در پی سفر"محمود احمدی نژاد" به جزیره ابوموسی از تهران فراخوانده بود.این در حالی است که مالکیت تاریخی جزیره ابوموسی از آن ایران است و ادعاهای امارات در این باره هیچ زمینه حقوقی بین المللی ندارد. البته در این میان انفعال نهاد سیاست خارجی ایران باعث تداوم گستاخی و جنجال سازی اماراتی ها شده است.