۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

پنجاه کشور و سازمان خواستار تشدید فشار بر رژیم اسد



به گزارش رادیو فرانسه، حدود پنجاه کشور و سازمان شرکت کننده در کنفرانسی در پاریس در بیانیه ای ادامۀ فروش جنگ افزار و تجهیزات نظامی به سوریه را محکوم کردند.

هر چند در این بیانیه از کشور خاصی نام برده نشد اما این انتقاد و محکوم کردن را می توان بویژه انتقادی تلویحی از روسیه به شمار آورد.

کشورها و سازمان های حاضر در کنفرانس پاریس در این بیانیه مخالفت شدید خود با هرگونه پشتیبانی مالی از رژیم بشار اسد و بویژه ادامۀ فروش اسلحه با این رژیم را اعلام کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه از کشور های گروه موسوم به "دوستان سوریه" و نیز از کشورهای دیگر خواسته شده است از طریق تشریک مساعی با یکدیگر اعمال فشار بر رژیم سوریه را ادامه داده و آن را تشدید کنند.

27 کشور عضو اتحادیۀ اروپا، ایالات متحدۀ آمریکا، استرالیا، کانادا، سویس، اتحادیۀ عرب و ترکیه از جمله شرکت کنندگان در این کنفرانس هستند.

در بخش دیگری از بیانیۀ امروز از بازرگانان و اعضای جامعۀ مدنی سوریه نیز خواسته شده است به همکاری مالی و بازرگانی با رژیم پایان دهند و نقض حقوق بشر در این کشور را محکوم کنند.

باید یادآوری کنیم که آلن ژوپه- وزیر امورخارجۀ فرانسه، نیز امروز به نوبۀ خود خواستار تشدید تحریم ها علیه رژیم بشار اسد شده و تأکید کرد که تحریم های اعمال شده تا کنون بسیار مؤثر بوده است.

آلن ژوپه از جمله گفت در اثر اعمال تحریم ها میزان ذخایر پولی رژیم سوریه نصف شده است.