۱۳۹۱ فروردین ۲۵, جمعه

مذاکرات هسته ای؛ هشدار آمریکا و فرانسه به رژیم تهران


رادیو آلمان: باراک اوباما و نیکلا سارکوزی اعلام کردند اگر نشست گروه ۱+۵ با ایران در استانبول نتیجه‌بخش نباشد، اعمال تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌یابد. کلینتون نیز تاکید کرد که زمان برای حل بحران اتمی از طریق مذاکره نامحدود نیست.

مذاکرات گروه موسوم به ۱+۵ با مقامات ایران بر سر برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگیز جمهوری اسلامی در شرایطی در روز شنبه، ۱۴ آوریل شروع می‌شود، که قدرت‌های جهان هشدار داده‌اند که این از آخرین فرصت‌ها برای حل این بحران از راه‌های دیپلماتیک است.

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، بعد از ویدیو کنفرانس با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «انتظار می‌رود جمهوری اسلامی ایران به شکلی جدی و مثبت در مذاکرات حاضر شده و همه‌ی فعالیت‌های حساس اتمی خود را متوقف کند.»

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر سارکوزی انتشار یافته، آمده است:«رهبران فرانسه و آمریکا بر ادامه‌ی اعمال تحریم‌ها علیه شریان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، تا زمانی که ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبندی نشان ندهد و به‌ويژه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را جدی نگیرد، تاکید کردند.»

در بیانیه‌ی دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین آمده است که باراک اوباما و نیکلا سارکوزی بر لزوم تحریم‌ها بیشتر در شرایطی که مذاکرات ۵+۱ با ایران در استانبول نیز نتیجه‌ای نداشته باشد، تاکید کرده‌اند.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (بریتانیا، فرانسه، آمریکا، چین، روسیه) به همراه آلمان خواهان آن هستند که ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند. جمهوری اسلامی ایران در آخرین دور مذاکرات که به شکست انجامید، از قبول توقف غنی‌سازی اورانیوم سرباز زد.

در همین حال یک کارشناس سیاسی اسرائيل و استاد دانشگاه اورشلیم، مذاکرات هسته‌ای را "بلوف بزرگ" رژیم تهران برای وقت‌کشی می‌داند.

وی معتقد است، جمهوری اسلامی می‌خواهد از این فرصت برای ساخت بمب اتمی استفاده کند.