۱۳۹۱ فروردین ۲۵, جمعه

موشک کره شمالی لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد


ایسنا:  موشك ماهواره‌بر کره شمالی لحظاتي پس از پرتاب منفجر شد و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد قسمت‌هایی از این موشک در ۱۶۵ کیلومتری غرب سئول در دریای زرد افتاده است. 

منابع خبری در کره شمالی نیز اعلام کردند، موشک حامل ماهواره اين كشور نتوانسته است در مدار زمین قرار گیرد. همچنین این منابع گفته‌اند دانشمندان این کشور به دنبال یافتن دلایل شکست این پرتاب هستند. 

مقام‌های آمریکا و کره جنوبی گفته‌اند تحولات را در منطقه شبه جزیره کره تحت نظر دارند. 

یگان دفاعی هوا و فضا آمریکای شمالی (نوراد) اعلام کرده است که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد قسمت‌هایی از این موشک در ۱۶۵ کیلومتری غرب سئول در دریای زرد افتاده است اما این یگان گفته قطعات این موشک به جایی در خشکی اصابت نکرده است. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است روز جمعه در جلسه‌ای اضطراری درباره نحوه برخورد با کره شمالی تصمیم خواهد گرفت. 

کاخ سفید نیز در واکنش به پرتاب این موشک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، علی‌رغم ناموفق بودن پرتاب، کره شمالی همچنان خطری برای امنیت منطقه به حساب می‌آید. 

در این اطلاعیه آمده "عمل کره شمالی تهدیدآمیز، بر خلاف قوانین بین‌المللی و مغایر با تعهدات پیشین این کشور است." 

قبلا کره شمالی موافقت کرده بود فعالیت‌های هسته‌ای خود را در قبال دریافت کمک‌های غذایی متوقف کند. 

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: "کره شمالی با انجام اینگونه عملیات تهدیدآمیز، خود را بیشتر منزوی می‌کند. این کشور ذخایر مالی خود را صرف خرید سلاح و تبلیغات دولتی می‌کند، در حالی که مردم آن گرسنه هستند." 

اوسامو فوجی مورا، دبیر ارشد کابینه ژاپن هم پرتاب موشک کره شمالی را محکوم کرده و آنرا تهدیدی برای امنیت کشورش خواند. 

در زمان اعلام آزمایش موشکی کره شمالی، کشورهای همسایه و آمریکا نگرانی‌های زیادی را درباره این اقدام که به گفته آنها ناقض تحریم‌های شورای امنیت است، ابراز کرده بودند. 

طبق گزارش‌ها این موشک از روی یکی از جزایر کره جنوبی رد شده است، چیزی که این کشور علیه آن پیشتر شکایت کرده بود. 

آمریکا و کشورهای همسایه گفته بودند پرتاب این موشک بهانه‌ای برای گسترش توانایی‌های نظامی کره شمالی است.