۱۳۹۱ فروردین ۲۵, جمعه

نگرانی جی۸ از برنامه هسته‌ای و نقض حقوق بشر در ایران


وزاری خارجه جی۸ از برنامه هسته‌ای رژیم تهران و نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش فارس، وزاری خارجه ۸ کشور عضو گروه جی۸ در پایان اجلاس اخیر خود، به اظهار نظر در خصوص طیفی گسترده از مسائل از جمله ایران و سوریه پرداختند.

8 کشور در خصوص ایران ابراز داشتند که ایران مستمرا در انجام وظایف خود در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکست خورده است و این امر منجر به نگرانی است. 

وزاری جی ۸ همچنین از ایران خواستند که وارد یک روند گفتگوی سازنده شده و طی یک روند گام به گام اطمینان جامعه جهانی را به خود جلب کند و بار دیگر از ایران خواستند که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به اجرا درآورد.

8 کشور همچنین با توجه به گزارش‌های اژانس در نوامبر و فوریه گذشته، نسبت به ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران به شدت ابراز نگرانی کردند و از ایران خواستند پروتکل الحاقی را فورا به اجرا درآورد.

وزاری خارجه جی۸ گریزی هم به حقوق بشر در ایران زده‌اند و از دولت ایران خواسته‌اند اصول پذیرفته‌شده جهانی حقوق بشر را به اجرا درآورد و از ایران خواسته‌اند با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر همکاری کند.