۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

اخراج گسترده کارگران در سال توليد ملی

حدود 100 نفر از نيروهاي يک شرکت توليدي در شرق گلستان در سال توليد ملي،‌ حمايت از کار و سرمايه ايراني بيکار شدند.

به گزارش مهر، اخراج گسترده اين تعداد کارگران در سالي که به حمايت توليد ملي، کار و سرمايه ايراني مزين شده است، جاي سئوال و تامل دارد.

يکي از واحدهاي توليدي مستقر در شرق گلستان تعديل و اخراج گسترده نيروها را در سالجاري در دستور کار قرار داده است. اين شرکت در زمينه توليد انواع تخته، نئوپان و ورزاليت فعاليت دارد و حدود 200 نيرو داشت که تا کنون نيمي از آنها به بهانه تعديل نيروي کار و داشتن نيروهاي مازاد بيکار شده اند.

برخي کارگران اخراج شده اين شرکت در تماس با مهر، خواهان توجه و رسيدگي مسئولان امر براي رفع مشکلاتشان شدند. آنان خواستند تدابيري اتخاذ شود تا دوباره به سرکارشان بازگشت داشته باشند.

يک کارگر اين شرکت که 14 فروردين اخراج شده در تماس با خبرنگار مهر گفت: در روز 14 فروردين وقتي به محل کارم مراجعه کردم، اعلام شد که ديگر جزو پرسنل اين شرکت نيستم و نمي توانم وارد شوم. وي که نخواست نامش در خبر ذکر شود، گفت: اين درحاليست که با حقوق ناچيز در اين شرکت مشغول خدمت و فعاليت بوده ام.

وي عنوان کرد: از وقتي مديرعامل شرکت عوض شد، کار اخراج نيروها کليد خورد و تا کنون 25 نفر در خط توليد و اداري و 67 نيرو نيز در بخش ورزاليت اخراج شده اند. وي يادآورشد: بيشتر نيروهايي که کارشان را در اين شرکت توليدي از دست داده بودند توسط مديرعامل قبلي مشغول کار شده بودند و در دوره انتصاب مدير جديد بيکار شده اند.

اين کارگر که اکنون با مشکلات عديده اي براي تامين هزينه هاي زندگي اش مواجه است، يادآورشد: از زماني که اخراج شده ام تاکنون سعي کردم با مديرعامل جديد صحبت کنم که تاکنون وقتي به من داده نشده است.

وي گفت: همچنين به دليل آنکه کمتر از يکسال در اين شرکت فعاليت داشتم نمي توانستم از مزاياي بيمه بيکاري استفاده کنم که اين امر نيز مشکلات را دوچندان کرده است. کارگر ديگر گفت: بنظر مي رسد مديران شرکت هدفي ديگر دارند و مي خواهند بنوعي شرکت را ورشکسته جلوه دهند.

وي افزود: متاسفانه سرنوشت کارگران براي مديران کارخانه مهم نيست و تنها به منافع خود مي انديشند.

تلاش خبرنگار مهر براي کسب نظرات شرکت مزبور بي نتيجه مانده است.

همچنين خبرنگار مهر در نشست مطبوعاتي مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي گلستان موضوع اخراج کارگران اين شرکت تخته را طرح کرد که حسينعلي خواجه مظفري در برابر اين پرسش سکوت و اين موضوع را تاييد يا تکذيب نکرد.

در عين حال، خواجه مظفري به بيان آمار تعداد کارگران بيکارشده استان در سال 90 پرداخت و گفت: در سال گذشته قريب به پنج هزار نفر از کار اخراج شده اند که بيشتر اين تعداد کارمندان تعاونيهاي اعتباري قبل از ادغام بوده اند. وي افزود: اين رقم در سال 89 تعداد پنج هزار و 952 نفر بوده است و از بيکاران سال 90 تعداد زيادي تحت پوشش بيمه بيکاري قرار گرفتند و پس از مدتي بازگشت به کار شده اند.

وي اظهار داشت: سه هزار و 300 نفر از بيکاران در سال گذشته تحت پوشش بيمه بيکاري قرار گرفته اند.