۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

اوباما بطور غير منتظره وارد افغانستان شد


شبکه های تلویزیونی افغانستان به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب بطور غیرمنتظره وارد کابل شده است تا با حامد کرزای همتای افغان خود دیدار کند. 

مقامات دولتی افغانستان اعلام کردند پیش بینی می شود اوباما در این سفر یک موافقتنامه همکاری راهبردی با افغانستان امضا کند.

سفر اوباما به کابل یک هفته پس از آن صورت می گیرد که دولت های افغانستان و آمریکا پیش نویس موافقتنامه راهبردی بین دو کشور را نهایی و آن را برای امضا روسای جمهوری افغانستان و آمریکا آماده کردند. 

هنوز جزئیات بیشتری درمورد محتوای این پیش نویس موافقتنامه که اکنون باید به امضاء روسای جمهور افغانستان و آمریکا برسد و همچنین کنگره آمریکا و پارلمان افغانستان نیز آن را تصویب کنند،‌ منتشر نشده است.

صد و سی هزار نیروی ناتو تحت فرماندهی آمریکا که درحال کمک به دولت افغانستان برای مقابله با شورشیان طالبان هستند قرار است تا پایان سال دو هزار و چهارده به ماموریت رزمی خود در افغانستان پایان دهند و از این کشور خارج شوند .

آمریکا و افغانستان هم اکنون درحال مذاکرات درباره روابط دو کشور در آینده هستند. 

افغانستان پیشتر دو پیش شرط را برای امضاء چنین موافقتنامه ای اعلام کرده بود که عبارت بود از : کنترل کامل بر زندان بگرام که اکنون در اختیار آمریکاست و در اختیار گرفتن کنترل حملات شبانه نیروهای ویژه علیه شورشیان طالبان .

دولت افغانستان توانست به هردو این پیش شرط ها دست یابد.