۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

هدفمندی یارانه‌ها کلید تعطیلی کارخانه‌ها بود


ایلنا: دبیر کل خانه کارگر در میزگرد مشترک با اسدالله بادامچیان به بررسی مسائل مختلف از جمله مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها پرداخت. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در مورد در راس امور بودن مجلس گفت: هر ستمگری ظلم خود به مردم را از مجلس آغاز می‌کند و این مساله در زمان قاجار و پهلوی اینگونه بود و بسیاری از قدرتمندان می‌خواستند قدرت مجلس را از آن بگیرند. 

وی افزود: اینکه مجلس در راس امور است امری واضح و روشن است و مبارزه نمایندگان همواره با سلطه دیگران و تابعیت آن‌ها بوده است و بعد از انقلاب حرف این بود که ما به ساختار نظام مشروطه یعنی مجلس به عنوان نماد حکومت دسته جمعی بازگردیم، که با این نگاه مصادیق تعریف شده برای در راس امور بودن مجلس قابل تشخیص است. 

علیرضا محجوب در ادامه این نشست درخصوص تغییرات پی در پی مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی گفت: این تغییرات پی در پی به بخش کارگری صدمه زده است و من در مورد این مساله از وزیر کار سوال کردم که پاسخ این سوالات قانع کننده نبود و اگر هیات رئیسه شتاب کند در صحن مطرح می‌شود. 

وی در مورد استیضاح وزیر کار گفت: بیشتر استیضاح‌های مجلس به دلیل عدم کار تشکیلاتی به فرجام نمی‌رسد و با انجام مذاکرات و صحبت تمام می‌شود، اما اگر مجلس پیش از استیضاح مذاکره کند و در صورت عدم قانع شدن استیضاح کند مماشات نمی‌شود. 

علیرضا محجوب در پاسخ به سوال دیگری در مورد علت عدم تشکیل سندیکا‌های کارگری گفت: در قانون اساسی سندیکا، انجمن صنفی ترجمه شده است و در ۵ سال اخیر بیشترین تشکل‌های ایجاد شده در کشور انجمن‌های صنفی هستند و مجموع این انجمن‌ها که نماینده کارگران هستند از ۵ هزار تجاوز می‌کند. 

وی یادآور شد: با این همه برخی واحدهای بزرگ صنعتی از جمله ایران خودرو تن به تشکیل انجمن صنفی نمی‌دهند، که درباره این مساله و مسائل دیگر از ایران خودرو تحقیق و تفحص کردیم که دو ماه است که منتظر رای گیری در صحن است. 

دبیر کل خانه کارگر با اشاره به اهمیت نهادهای اجتماعی در جامعه گفت: تشکل باید آزاد باشد نه اینکه با تصویب قوانین سخت گیرانه بخشی از آن را به دولت یا وزارتخانه‌ای وصل کنیم، چرا که آن‌ها می‌خواهند کار خیر و مفید انجام دهند و از سوی دیگر کمترین سوء استفاده نیز در همین تشکل‌ها رخ می‌دهد. 

علیرضا محجوب در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، گفت: پرداختن به این بخش کمی دیر شده است، چرا که ما از این مساله عبور کردیم و در حال حاضر فرا‌تر از این وضعیت قرار داریم. 

وی افزود: شاید اگر این بحث اول انقلاب انجام می‌شد برایش دست می‌زدند و هورا می‌کشیدند، اما این موضوعات و طرح آن‌ها تنش ایجاد می‌کند. 

دبیر کل خانه کارگر ادامه داد: فکر نمی‌کنم محوریت بودن موضوع فساد در این بخش شایسته نهاد دانشگاه باشد، چرا که دانشگاه ما پاک‌تر از برخی نهادهای دیگر است که این تفکیک در آن‌ها انجام شده است، البته باید گفت تعریف امکانات مساوی می‌تواند راه‌های مناسبتری داشته باشد، اما در این موقعیت طرح تفکیک جنسیتی را درست نمی‌دانم. 

وی ادامه داد: من دانشگاه را بدون مشکل خاصی می‌بینم ولی اگر بخواهیم ذره بین بگذاریم شاید مواردی وجود داشته باشد که برای رفع آن‌ها می‌توان دانشگاه‌های جنسیتی مثل دانشگاه الزهرا ساخت. 

دبیر کل خانه کارگر در ادامه این نشست درباره اهمیت استقلال مجلس گفت: دولت می‌کوشید در بعضی موارد مجلس را مطیع خود کند، اما استقلال مجلس نباید خدشه دار شود. 

وی با اشاره به جریان استیضاح وزیر کار و پس گرفتن امضای نمایندگان گفت: استیضاح کنندگان حق دارند امضای خود را پس بگیرند، اما برداشت این بود که نظر آن‌ها تامین می‌شود که این گونه نشد و وعده‌ای که به آن‌ها داده شده بود انجام نشد که البته در این موارد تضمینی وجود ندارد. 

وی تاکید کرد: در دو مجلس اخیر کوشش بر این بود که قوانین به صورت گزینشی اجرا شود، اما دولت نمی‌تواند قوانین ابلاغ شده از شورای نگهبان را اجرایی نکند و این مساله نص صریح نامه آیت الله جنتی به آقای احمدی‌نژاد بود. 

محجوب در پاسخ به سوالی در مورد شرایط فعلی اصلاح طلبان در مجلس گفت: من سخنگوی هیچ جریان و گروه سیاسی نیستم. در این مجلس رئیس فراکسیون اقلیت آقای هاشمیان بود که به دلیل شرایط سنی نامزد نشد و دبیر آن هم آقای تابش بود که برای مجلس نهم انتخاب شده‌اند، بنابراین اینکه بگوییم این جریان تمام شده است تعریف درستی نیست، اما اینکه از تعداد نامزدهای این جریان سیاسی در مرحله احراز صلاحیت‌ها کاسته شده است بحث دیگری است.

محجوب نیز در مورد مساله احراز صلاحیت‌ها گفت: این مساله پیچیده‌ای است و سخت است که در این مساله تردید کنیم و در مورد بعضی موارد هم نمی‌توان صحبت کرد. 

وی ادامه داد: آنچه مهم‌ترین افت مجلس است نزدیکی ثروت و قدرت با یکدیگر است و کسی نباید به خاطر عقاید و سلیقه‌اش صلاحیتش زیر سوال رود. 

علیرضا محجوب در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره علت اصلی مشکلات کارگران و تعطیلی کارخانه‌ها گفت: هدفمندی یارانه‌ها کلید تعطیلی کارخانه‌ها بود، چراک ه طبق گزارش محرمانه دولت علت بحران هزار و ۲۵۰واحد صنعتی، بدهی ۷ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها بود. 

وی افزود: دولت به مفهوم عام زیان کار است و نمی‌توانم نام اجرای این طرح را هدفمندی یارانه‌ها بگذارم چراکه ما فقط روی دارو، گندم و برخی اقلام خاص یارانه پرداخت می‌کردیم. 

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: ۳۵۰ هزار شغل در صنعت قطعه سازی تعریف شده است و متاسفیم که ممکن است ۳۰۰ هزار شغل از بین برود و باز هم متاسفیم که از سال ۷۴ تا امروز درگیر بیماری تورم هستیم. 

علیرضا محجوب تاکید کرد: من نمی‌توانم شاهد از دست دادن کار کارگر ایرانی باشم و امروز باید بگویم هیچ تحرک قابل قبولی در ۴۲ روز گذشته از سوی دولت اتفاق نیفتاده است. 

اسدالله بادامچیان نیز درباره استقلال مجلس گفت: دولت فعلی به علت جسارت آقای احمدی‌نژاد گاهی فراقانونی عمل می‌کند اما مجلس مستقل است ضمن اینکه مصلحت کشور هم باید درنظر گرفته شود اما برای نمونه دولت در بعضی موارد آیین نامه‌های خود را به مجلس ارسال نمی‌کند. 

اسدالله بادامچیان در پاسخ به سوال یکی از دانشحویان در مورد احتمال دست مایه قرار دادن طرح نظارت نمایندگان بر خودشان گفت: نظارت نمایندگان برنمایندگان برای جلوگیری از عدم مشکلات اخلاقی، مالی و شرکت در زدو بند‌ها است برای مثال یک نماینده که باید حافظ نوامیس مردم باشد ممکن است به دنبال ازدواج موقت باشد که این مساله امر درستی نیست. 

وی افزود: این مشکلی است که مجلس باید خودش نظارت کند و نماینده نیز باید مراقب باشد تا ابزار دست دیگران نشود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا حزب موتلفه اسلامی پایگاه مردمی مناسبی دارد یا خیر؟ گفت: هیچ کس نمی‌تواند تاریخ انقلاب را بدون موتلفه و نقش آن در نظر بگیرد چراکه موقعیت آن مشخص است و هیچ حزب و گروهی تشکیلات بزرگی مثل موتلفه ندارد. 

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: پیرامون این حزب شایعه و دروغ زیاد است اما این حزب تنها متعلق به بازار نیست و مجموعه‌ای از سلایق را در بر دارد و نسبت به پاکی مالی یا سیاسی اعضای آن هم هیچ کس موردی سراغ ندارد. 

بادامچیان تصریح کرد: رای آوردن یا نیاوردن امری انتخاباتی است و ارتباطی به پایگاه مردمی ندارد. 

وی همچنین در مورد سوال یکی از دانشجویان درباره عقاید کاپیتالیستی عسگراولادی به عنوان یکی از اعضای حزب موتلفه گفت: آقای عسگر اولادی همه عمر در خدمت مسئولین نظام بوده است و از مال دنیا یک خانه بیشتر در جنوب تهران ندارد و از سوی دیگر ایشان یار دقیق امام و رهبری است و این درست نیست که ما به کاپیتالیست یا سوسیالیست اعتقاد داریم و اینکه ایشان در دوران جنگ عقایقی سرمایه داری داشتند امر نادرستی است.