۱۳۹۱ خرداد ۱, دوشنبه

بلاتکلیفی زندانیان سیاسی تبریز در بند متادون

زندانیان سیاسی زندان تبریز در پی اعتراض به شرایط نامساعد نگهداری و بلا تکلیفی از بند مالی به بند متادون منتقل شده اند که وضعیت و شرایط بهداشت و غذا و … در بند متادون نسبت به بند مالی بسیار بد و دشوار تر است.

به گزارش خبرنگار کلمه، ابراهیم رشیدی، افشین شهبازی، روزبه سعادتی، محمد احدی و مهرداد کرمی که تاریخ قرار بازداشتشان تا بیست و ششم اردیبهشت تمدید شده بود همچنان در بازداشت موقت به سر می برند.

این در حالیست که نامبردگان در پی اعتراض به شرایط نامساعد نگهداری و بلا تکلیفی از بند مالی به بند متادون منتقل شده اند که طبق گفته انها و دو زندانی سیاسی دیگر این بند جاوید و شاهرخ زمانی وضعیت و شرایط بهداشت و غذا و … در بند متادون نسبت به بند مالی بسیار بد و دشوار تر است.

بر اساس این گزارش روزبه سعادتی دست به اعتصاب غذا زده که طبق گفته خانواده اش در شرایط جسمی بدی به سر می برد، اما مسئول اندرزگاه زندان روزبه سعادتی را تهدید کرده که در صورت ادامه اعتصاب غذا او را به انتقال بند معتادین منتقل خواهد کرد.

همچنین گزارش شده که پرونده انها به شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز نزد قاضی حملبر برای رسیدگی ارجاع شده است.

معتادین این بند به علت شدت اعتیاد خود از قرص ها و شربت متادون که سهمیه روزانه آنها توسط پزشکان زندان تجویز می شود استفاده می کنند.

مسئولین زندان تبریز پیش از این با انحلال بند مالی زندان فعالین زندانی حرکت ملی را به بند ۱۲ محکومین انتقال داده بودند لیکن این بار با تغییر محل نگهداری زندانیان برای بار دوم و به بند کارگاهی و ضعیت سلامتی انها بیش از پیش در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

دهم اردیبهشت ماه کلمه گزارش داده بود که پس از گذشت ماه ها مهرداد کرمی، افشین شهبازی، ابراهیم رشیدی، روزبه سعادتی و محمد احدی برای تفهیم اتهام نزد قاضی هاشمزاده بازپرس شعبه چهار تبریز اعزام شدند.

مهرداد کرمی دانشجوی دانشگاه تبریز ۳ دی ماه ۹۰ به هنگام پیاده شدن از اتوبوس سرویس دانشگاهی توسط مامورین اطلاعات بازداشت و پس از بازجویی‌های مکرر و تحمل بازداشت در سلول انفرادی در تاریخ ۲۱ بهمن ۹۰ به بند عمومی زندان مرکزی تبریز منتقل شده و هم‌چنان در زندان به سر می برد.

همچنین افشین شهبازی دانشجوی رشته کشاورزی به همراه ابراهیم رشیدی در ۳ بهمن ۹۰ در خانه‌ی شهبازی بازداشت شدند که ابراهیم رشیدی در دهم فروردین از سلول انفرادی به بند عمومی تبریز منتقل شده است. در پی این دستگیری‌ها روزبه سعادتی و محمد احمدی نیز در تاریخ ۴ بهمن دستگیر شده و تاکنون در زندان به سر می برند. هر سه نفر مدت ۵۰ روز را در سلول‌های انفرادی به سر برده‌اند.

طبق پیگیری‌های مکرر وکیل پرونده، جعفر افشارنیا پس از ماه‌ها بلاتکلیفی این سه نفر توسط قاضی هاشم زاده بازپرس شعبه چهار دادگاه انقلاب تبریز تفهیم اتهام شدند.

اتهام این افراد «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام با استناد به تشکیل کانون آذربایجان شناسی در دانشگاه تبریز» اعلام شده است و خانواده افشین شهبازی و روزبه سعادتی طی ملاقاتی که با فرزندان خود داشته‌اند نگران وضعیت جسمی آن‌ها شده‌اند.

افشین شهبازی بر اثر ضربه در دوران بازجویی دچار عفونت مجاری شنوایی و روز به سعادتی به دلیل کمی امکانات و شرایط بسیار نامساعد زندان تبریز از بیماری معده رنج می‌برد.

وکیل پرونده طبق آخرین مراجعه فقط توانسته از شعبه مربوطه که پرونده به آن‌جا ارجاع داده شده اطلاع حاصل کند. پرونده این سه نفر به شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر ارسال شده است. با این وجود پس از پیگیری‌های مکرر خانواده و وکیل هنوز تاریخ برگزاری دادگاه مشخص نشده و این افراد در بلاتکلیفی به سر می‌برند.