۱۳۹۱ خرداد ۱, دوشنبه

جانیان حاکم زندانی سیاسی را با زجر و شکنجه کشتند

به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، منصور رادپور زندانی سیاسی عصر امروز دوشنبه در زندان گوهر دشت کرج جان باخت. پزشک زندان شخصا در سالن 12 بند 4 حاضر شده و علت مرگ را سکته مغزی در اثر فشار عصبی عنوان کرده است 

زندانی سیاسی منصور رادپور 41 ساله در سال 1387 در جاده چالوس در گلریزانی به مناسبت روز جهانی کارگر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مدت 25 روز در خانه های امن وزارت اطلاعات تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت در اثر این شکنجه ها کتف و دنده های او به شدت دچار آسیب دیدگی شدند.وی هیچ گاه مورد درمان قرار نگرفت.

این زندانی سیاسی در دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام و هواداری از سازمان مجاهدین بدون داشتن حق وکیل محاکمه و به 3 سال زندان محکوم و به زندان گوهردشت کرج سالن 12 بند 4 زندانیان سیاسی منتقل شد. در طی دوران بازداشت با پرونده سازی واهی بازجویان وزارت اطلاعات مجددا مورد محاکمه قرار گرفت و به 5 سال زندان و جمعا 8 سال زندان محکوم گردید. 

فعالین حقوق بشر و دموکراسی مرگ مشکوک این زندانی سیاسی را به شدت محکوم می کند و خواستار یک هیات تحقیق برای رسیدگی به مرگ مشکوک این زندانی سیاسی است .

1 خرداد 1391 برابر با  21می 2012
گزارش فوق  به سازمانهای زیر ارسال  گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

****

گزارش مرگ منصور رادپور

خبرگزاری هرانا – منصور رادپور زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به علت سکته مغزی در گذشت و پزشکان در معاینات اولیه علت مرگ وی را سکته مغزی عنوان نمودند. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز ساعت ۸ شب منصور رادپور در حالی که صورت، گردن و پاهایش سیاه شده بود درگذشت. وی در تمام مدت از بیماریهایی همچون نوسان فشار خون، نارسایی کلیه و ناراحتی شدید قلبی رنج میبرد و مسئولین زندان حاضر به رسیدگی پزشکی در مورد وی نبودند. 

پزشکان زندان در معاینات اولیه جسد، تشخیص دادند که وی بر اثر سکته مغزی درگذشته است. هنگامی که جسد منصور رادپور به بهداری زندان منتقل میشود صورت، گردن و پاهای وی کاملا سیاه شده بود. 

وی در تمام مدت بازداشت از نارسایی شدید کلیه و دردهای مزمن آن رنج میبرد. همچنین از مشکلات شدید قلبی و نوسان فشار خون از دیگر ناراحتی های جسمی این زندانی سیاسی بود که هیچ گاه مسئولین زندان حاضر به فرستادن وی به بیمارستان نشدند. 

منصور رادپور طی چند هفته گذشته بارها دچار حالت تهوع شده بود و با این حال پزشکان بهداری حتی حاضر نشدند وی را در بهداری بستری نمایند. 
منصور رادپور بارها تقاضای ملاقات با فرزندانش را داده بود که همیشه با مخالفت مسئولین زندان روبرو شده بود.