۱۳۹۱ خرداد ۱, دوشنبه

بحران اتمی رژیم؛ آغاز مذاکرات یوکیا آمانو در تهران

به گزارش رادیو آلمان، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اولین سفر خود به ایران وارد تهران شد. این سفر دو روز قبل از مذاکرات رژیم ایران و گروه ۵+۱ در بغداد انجام می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی در آستانه پرواز به تهران با بیان این که آژانس با خوشبینی وارد دور جدید مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران می‌شود، افزود: «من واقعاَ فکر می‌کنم که اینک زمان مناسبی برای رسیدن به یک توافق است».

آمانو البته تأکید کرد که هیچ چیز قطعی و مطمئن نیست.

آمانو در تهران با دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر خارجه و نیز رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی دیدار و مذاکره خواهد کرد.


ترديد محافل بين المللی نسبت به بلوفهای رژيم تهران

محافل بين المللی به تلاش های جمهوری اسلامی در آستانه مذاکرات هسته ای بغداد به ديده تردید می نگرند. 

خبرگزاری رويتر در گزارشی نوشت، رژيم تهران تلاش می کند با جلب نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی، برای خودش يک برگ چانه زنی در مذاکرات بغداد به دست بياورد. اما ديپلماتهای غربی هشدار می دهند هرگونه توافق آژانس با رژيم تهران بايد به صورت عملی به اجرا درآيد و می گويند رژيم تهران در گذشته رويه چانه زنی داشته است تا بدين وسيله زمان بيشتر بخرد و همزمان برنامه اتمی خود را پيش ببرد. 

يکی از ديپلماتهای غربی گفت، موضوعاتی وجود دارند که حل و فصل نشده اند. پيشرفت واقعی زمانی خواهد بود که ما بتوانيم به اصل موضوع در برنامه اتمی رژيم تهران بپردازيم. 

روزنامه وال استريت ژورنال نيز نوشت، سفر از پيش تعيين نشده مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران، گمانه زنيهايی را ايجاد کرده است، برخی بيم دارند رژيم تهران به جای اين که درب های تاسيسات اتمی را به روی آژانس باز کند، ممکن است بلوف زده باشد.