۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

فرانسويها امروز رئيس جمهورشان را انتخاب می کنند


 به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، فرانسویها امروز برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پای صندوقهای رای می روند. اگرچه فاصله دو نامزد این انتخابات در آخرین دقایق کاهش یافت اما بر اساس نظرسنجیها فرانسوا اولاند نامزد حزب سوسیالیست در مقابل نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری کنونی فرانسه از شانس بیشتری برخوردار بوده است.

حدود چهل و شش میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هستند، انتخاباتی که برنده آن به عنوان هفتمین رئیس جمهوری فرانسه به مدت پنج سال اداره یکی از قدرتهای اصلی جهان را بر عهده خواهد گرفت. 

فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست پنجاه و هفت ساله انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دور نخست این انتخابات با کسب بیست و هشت ممیز شصت و سه درصد از آراء از نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری کنونی فرانسه که بیست و هفت ممیز هجده درصد رای بدست آورده بود، پیشی گرفت.

نتایج آخرین نظرسنجی که جمعه شب منتشر شد حاکی است اولاند با جلب نظر پنجاه و دو درصد از رای دهندگان در مقایسه با سارکوزی که چهل و هشت درصد از رای دهندگان قصد دارند به او رای بدهند جلوتر است. همین تحقیق مشخص کرد فاصله رقابت این دو نامزد در آستانه رای گیری به پایین ترین سطح آن از ابتدای رقابتهای انتخاباتی آنها کاهش پیدا کرده است. 

چنانچه فرانسوا اولاند در این انتخابات پیروز شود نخستین رئیس جمهوری چپگرای فرانسه پس از فرانسوا میتران خواهد بود که از سال هزار و نهصد و هشتاد و یک تا هزار و نهصد و نود و پنج ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده داشت. 

با وجود این که بیست ممیز پنجاه و سه درصد از مردم در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت نکرده بودند میزان مشارکت کلی در رای گیری مناسب بود اما عموما فرانسویها در دور دوم انتخابات مشارکت فعالانه تری از خود نشان می دهند. 

قرار است رای گیری در شهرهای بزرگ فرانسه در ساعت بیست بعدازظهر به پایان برسد، ساعتی که نتایج موسسه های نظرسنجی در خصوص انتخابات منتشر خواهد شد. با وجود این احتمال دارد رسانه های خارجی همانطور که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ بیست و دوم آوریل عمل کردند این بار نیز نتایج برآوردهای موسسات نظرسنجی را زودتر منتشر کنند.