۱۳۹۱ خرداد ۶, شنبه

مصر؛ خشم جوانان انقلابی / احتمال کودتای نظامی

رئیس گروه دموکراسی برای مصر می گوید، نتایج انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از انقلابیون جوان را خشمگین کرده است.

به گزارش الجزیره، سیمه هریس رئیس گروه دموکراسی برای مصر با اشاره به خشم جوانان انقلابی از نتایج انتخابات می گوید، مردم نمی دانند هنوز چه کار کنند، صحبت هایی از تجمع در میدان تحریر برای اصلاح اشتباهات مطرح است.

وی گفت، اجازه دادن به احمد شفیق، نخست وزیر سابق برای ورود به رقابت های انتخاباتی یک اشتباه بود. مردم متعجب هستند که او چطور امکان ورود به این عرصه را یافت.

رئیس گروه دموکراسی برای مصر افزود، به همین علت آنها درباره اشکالی از نافرمانی مدنی نظیر تحریم انتخابات حرف می زنند و اینکه نتیجه انتخابات دربرگیرنده بیست درصد شرکت کنندگان باشد و به این شکل نتایج آن غیرقانونی شود.

با توجه به نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری مصر، بنظر می رسد در دور دوم این انتخابات، رقابت میان محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین و احمد شفیق، ژنرال سابق و آخرین نخست وزیر دوران حسنی مبارک باشد.

در این میان اخوان المسلمین می گوید، پیروزی احمد شفیق در انتخابات برای آینده مصر خطرناک است و از سوی دیگر عمر سلیمان، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی مصر گفته است، یک اسلامگرا نباید رئیس جمهور مصر شود.

برخی منابع در قاهره با اشاره به سخنان عمر سلیمان از احتمال وقوع یک کودتای نظامی در این کشور در صورت پیروزی نامزد اسلامگرایان خبر می دهند.


نگرانی اسلامگرایان از شکست در انتخابات

اخوان المسلمین مصر روز جمعه اعلام کرد پیروزی احمد شفیق، آخرین نخست وزیر حکومت حسنی مبارک در انتحابات ریاست جمهوری برای ملت مصر خطرناک خواهد بود. 

عصام العریان، یکی از مسئولان بلندپایه اخوان المسلمین با اشاره به اعتراضات مصر که به سقوط حکومت مبارک در ماه فوریه سال گذشته منجر شد، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد، اخوان المسلمین می خواهد با نامزدهای حذف شده در دور نخست انتخابات، برای "نجات انقلاب" وارد گفتگو شود. 

وی با اشاره به اینکه روی نتایج کامل دور اول انتخابات تکیه می کند، افزود، کاملا آشکار است که محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین و احمد شفیق در دور نخست انتخابات که روز چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شد، بیشترین آرا را کسب کرده اند.

العریان تاکید کرد محمد مرسی با احمد شفیق در دور دوم انتخابات که پیش بینی شده است شانزدهم و هفدهم ماه ژوئن (سه هفته دیگر) برگزار شود، رقابت خواهد کرد.

وی از مردم مصر خواست که برای "نجات انقلاب" به نامزد اخوان المسلمین رای بدهند.

ناظران داخلی و خارجی که روند انتخابات ریاست جمهوری مصر را زیر نظر دارند، بر وجود رقابتی سالم و عادلانه در این انتخابات متفق القول هستند.

آنچه که باعث شگفتی آنان شده، راه یافتن احمد شفیق به دور دوم انتخابات است.

به نظر می رسد اظهارات برخی از اعضای اخوان المسلمین مصر مبنی بر اعمال قوانین اسلامی در صورت پیروزی نامزد اسلامگرایان در انتخابات، شمار زیادی از مردم این کشور را نگران ساخته است.