۱۳۹۱ دی ۴, دوشنبه

خبرگزاري آسوشيتدپرس : تبعيديان ايراني، عراق را به‌خاطر مرگ در کمپ مقصر مي‌دانند

بغداد- يک گروه تبعيدي ايراني که ساکنان يک کمپ پناهندگي در بيرون از بغداد را نمايندگي مي‌کند، روز دوشنبه ادعا کرد که يکي از اعضايش، بعد از اين‌که مقامات عراقي، ماه گذشته مانع از بستري شدن او در بيمارستان شدند، جان سپرده است.
اين جديدترين ادعا از مجموعه اتهاماتي است که شوراي ملي مقاومت ايران مستقر در پاريس، بر سر آن‌چه که آن را، رفتاري پست در 2 کمپ پناهندگي در عراق قلمداد مي‌کند، عليه دولت اين کشور به‌عمل مي‌آورد.
اعضاي جناح نظامي مجاهدين خلق عضو شوراي ملي مقاومت ايران که تا همين اواخر توسط واشنگتن برچسب سازمان تروريستي خارجي خورده بود، در اوايل امسال، شروع به جابه‌جايي از خانه ديرينه خود در کمپ اشرف واقع در شمال شرقي عراق، به يک کمپ جديد در نزديکي فرودگاه بغداد کرد.
اين کمپ که در منطقه بغداد قرار دارد، پايگاه نظامي سابق آمريکا معروف به کمپ ليبرتي است. اين کمپ، به‌عنوان يک ايستگاه موقت در نظر گرفته شده تا در اين فاصله، ملل ‌متحد بر روي بازاسکان ساکنان در خارج از کشور کار کند.
غيرمتحمل است که آنها به ايران برگردند زيرا با رژيم، مخالف هستند. بر پايه بيانيه‌يي که توسط شاهين قبادي، سخنگوي شوراي ملي مقاومت ايران صادر شد، بهروز رحيميان، ساکن 56ساله‌اي که درگذشت، در کمپ ليبرتي به‌سر مي‌برد که در 25نوامبر، به‌دليل درد سينه، شروع به ناله و شکايت کرد. اين گروه مي‌گويد، او به يک بيمارستان در بغداد برده شد، اما مقامات عراقي، پزشکان آن‌جا را مرعوب کردند و در نتيجه، خيلي زود، بعد از دريافت دارو، به کمپ ليبرتي برگردانده شد.
ان.سي.آر.آي گفت که رحيميان روز يکشنبه در اثر ايست قلبي درگذشت. اين گروه، مقامات عراقي را، که نگذاشتند وي در بيمارستان بماند، مسبب مرگ او مي‌داند و هيأت ملل ‌متحد در عراق را، به‌خاطر آن‌چه که آن را، عدم اتخاذ تدابير کافي براي مداخله در اين کار قلمداد مي‌کند، مورد انتقاد قرار داد.
محمد شياع السوداني، وزير حقوق‌بشر عراق به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت که تحقيقاتي را در مورد اين موضوع شروع خواهد کرد ”و اگر مشکلي وجود داشته باشد، آن را پيدا مي‌کند”. او خاطرنشان کرد که مانيتورکنندگاني در اين محل وجود دارند تا اطمينان يابند که ساکنان، معالجات کافي را دريافت مي‌کنند.
او گفت، ”ادعاهاي آنها بي‌پايان است. ما 2 تيم در کمپ ليبرتي داريم-- يکي از ملل ‌متحد و ديگري از وزارتخانه من-- تا همه خدماتي که نياز دارند را طبق استانداردهاي ملل ‌متحد در اختيارشان قرار دهيم”.
آن زيچوس Anne Czichos، سخنگوي زن مستقر در بغداد گفت ملل ‌متحد نسبت به مرگ رحيميان آگاه است و مانيتورکنندگان حقوق‌بشري آن، سعي مي‌کنند فاکتهاي اين کيس را احراز کنند.
دولت عراق مشتاق است که‌ام يي کي از اين کشور خارج شود. اين گروه که هم‌چنين مجاهدين خلق ايران ناميده مي‌شود، با رژيم روحاني ايران مخالف است و تا سال 2001 که خشونت را کنار گذاشت، دست به ترور و بمب‌گذاري در ايران مي‌زد.
اين گروه که برخي برچسب کالت  [فرقه] به آن مي‌زدند، در سالهاي 1980 در کنار نيروهاي صدام حسين در جنگ ايران و عراق، جنگيد. صدام به چند هزار تن از اعضاي آن در عراق پناه داد.
دولت غالباً شيعي کنوني عراق، که روابط نزديکي با ايران دارد، ام يي کي را يک گروه تروريستي مي‌داند و مي‌گويد اعضاي آن در عراق به‌طور غيرقانوني زندگي مي‌کنند.
نيروهاي امنيتي عراق از سال 2009 تاکنون، دست به 2 حمله مرگبار به کمپ اشرف زدند. اين کمپ، شهر کوچکي در نزديکي مرز ايران است که تبعيديان مزبور هيچ‌گاه نمي‌خواستند آن‌جا را ترک کنند.
دولت اوباما در اواخر ماه سپتامبر ام يي کي را از ليست تروريستي آمريکا حذف کرد. کانادا نيز همين کار را هفته گذشته کرد».