۱۳۹۱ دی ۴, دوشنبه

مذاکره احتمالی؛ آمریکا امتیازی به رژیم تهران نخواهد داد


روزنامه مردمسالاری: يک استاد روابط بين‌الملل دانشگاه، رويکرد دوگانه ايالات متحده آمريکا در قبال جمهوري اسلامي ايران که از يک سو دست مذاکره و گفت‌وگو دراز مي‌شود و از سوي ديگر تحريم‌ها و فشار‌ها عليه جمهوري اسلامي را افزايش مي‌يابد و حتي سناتورهاي اين کشور خواستار ايجاد يک ائتلاف نظامي عليه ايران هستند را ادامه اعمال سياست «هويج و چماق» در قبال جمهوري اسلامي ايران مي‌داند.

دکتر محسن جليلوند، کار‌شناس سياست خارجي در گفت‌وگو با فرارو با تاکيد بر اينکه نبايد به درخواست‌هاي آمريکا براي مذاکره با جمهوري اسلامي ايران خوشبين بود گفت: آمريکا با شوروي حدود 50 سال مذاکره کرد اما در ‌نهايت اين مذاکرات منتج به فروپاشي شوروي شد، بنابراين نفس مذاکره چندان اهميت ندارد، مهم اهداف پشت پرده مذاکرات است.

اين استاد روابط بين‌الملل دانشگاه افزود: آمريکاي‌ها امتيازي به جمهوري اسلامي ايران نخواهند داد. ممکن است تنها در ازاي دريافت امتياز از جمهوري اسلامي، فشار‌ها و تحريم‌ها را تا حدودي کاهش دهد؛ تحريم‌هايي که اکنون به بودجه دفاعي آمريکا گره خورده است و اين به معناي آن است که موضوع جمهوري اسلامي ايران تا حد تهديد عليه امنيت ملي آمريکا افزايش سطح پيدا کرده است.


هيچگونه معامله بزرگی در افق پديدار نيست

روزنامه فرانسوی لوموند چاپ پاريس در مورد مذاکرات اتمی گروه 5+1 با جمهوری اسلامی نوشت، هيچ گونه معامله بزرگی در افق پديدار نيست. اين بار نيز از رژيم تهران خواسته خواهد شد توليد اورانيوم را متوقف و ذخيره توليد شده از اين نوع را به خارج منتقل و تاسيسات فردو را تعطيل کند. در مقابل، بدون اين که به ساختار اصلی تحريمها دست بخورد، نوعی تعديل پيشنهاد خواهد شد. به اين ترتيب نشانه ای از ابتکارات جديد و ويژه ديپلماتيک مشاهده نمی شود.

اين روزنامه نوشت، گروه 5+1 حاضر نيست به درخواست اصلی رژيم تهران يعنی به رسميت شناختن غنی سازی اورانيوم عمل کند. دولت اوباما نيز در حالی که برخی شرکای اروپايی آن پيش از اين تصور می کردند او گشايش بيشتری از خود نشان می دهد، در اين مورد کاملا قاطعيت دارد.

لوموند همچنین به نقل از ژان-داويد لويت، مشاور ديپلماتيک نيکلا سرکوزی رئيس جمهور پيشين فرانسه در مورد بن بست اتمی رژیم تهران نوشت، با روند کنونی گفتگوهای هسته ای، همه به سوی يک فاجعه اعلام شده پيش می رويم.