۱۳۹۱ آذر ۳۰, پنجشنبه

بحرانهای احتمالی ایران در سال ٢٠١٣

صدای آمریکا  : وبسایت شبکه خبری سی. ان. ان در تحلیلی از اوضاع ایران در سال آینده میلادی نوشته است به غیر از بحران اقتصادی که گریبان گیر ایران در سال آینده خواهد بود، سه بحران احتمالی دیگر می تواند بر وقایع ایران در سال ٢٠١٣ تأثیر بگذارد. در این مطلب آمده است:

یکی از این بحرانهای های احتمالی، ناآرامی در پی انتخاب جانشین محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران خواهد بود. سال آینده ایران شاهد برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. انتخاباتی که بر اساس قانون اساسی ایران، آقای احمدی نژاد اجازه شرکت در آن را برای سومین بار ندارد. احتمال دیگر، بیماری یا مرگ آیت الله خامنه ای است که می تواند جنگ قدرت در این کشور را تشدید کند. در صورت این اتفاق باز هم این احتمال وجود دارد که ایران دستخوش ناآرامی شود. سومین بحران احتمالی این است که صبر آمریکا و بخصوص اسرائیل از برنامه اتمی ایران لبریز شود و یکی از این کشورها یا هر دو به تأسیسات هسته ای ایران حمله کنند.

انتخابات ریاست جمهوری دهم

از هم اکنون شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ ٢٤ خرداد ١٣٩٢ آغاز شده است. رهبری جمهوری اسلامی مطمئناً نمی خواهد آنچه در پی انتخابات سال ١٣٨٨ در ایران اتفاق افتاد و این کشور دستخوش تظاهرات و ناآرامی شد، بار دیگر تکرار شود.

به نظر می رسد دایره رد صلاحیت کاندیداها در انتخابات پیش رو حتی از گذشته هم تنگتر شود. رد صلاحیتهایی که می تواند حتی شامل نزدیکان رییس جمهوری فعلی ایران هم بشود. از هم اکنون جدال موافقان و مخالفان جناح محمود احمدی نژاد، در انتخابات پیش رو آغاز شده است. با سقوط حکومتهای تونس، مصر، لیبی و یمن، مخالفان در ایران هم ممکن است منتظر فرصتی برای اعتراض به برگزاری انتخابات " غیر مشروع" باشند.

سلامتی خامنه ای

رهبر ایران که قدرتمندترین شخصیت سیاسی این کشور است در اوایل سال ٢٠١٣ هفتاد و سه ساله خواهد شد. هر چند این روزها، هفتاد و سه سالگی سن زیادی بشمار نمی آید اما گزارشهایی غیر رسمی حاکیست که وضعیت جسمی آیت الله خامنه ای در شرایط خوبی قرار ندارد.

در صورت صحت این گزارشها و غیبت آیت الله خامنه ای از صحنه سیاسی ایران، مشخص نیست که چه کسی می تواند جانشین وی شود. با توجه به شکاف ایجاد شده در جناح های سیاسی جمهوری اسلامی و مشهود بودن اختلافها، انتخاب جانشین برای آیت الله خامنه ای می تواند ایران را دستخوش ناآرامی کند. انتخاب فردی غیر محبوب برای پست رهبری نظام همچنین فرصتی خواهد بود برای مخالفان تا بار دیگر به خیابانها بیایند.

بحران هسته ای و گزینه حمله نظامی

اما سومین گزینه احتمالی که می تواند بر صحنه سیاسی ایران در سال ٢٠١٣ تأثیر بگذارد، بحران هسته ای این کشور است. از یک سو، رهبری ایران با درخواستهای پی در پی کشورهای غربی برای توقف غنی سازی موافقت نکرده و از سوی دیگر این کشور به سرعت در حال توسعه برنامه اتمی خود است. در صورتی که اسرائیل و یا حتی آمریکا از برنامه هسته ای ایران احساس خطر کنند، دور از ذهن نخواهد بود که یک یا هر دو کشور، به تأسیسات اتمی ایران حمله کنند. حمله ای نظامی که می تواند تبعات داخلی برای ایران و جامعه جهانی داشته باشد.

با اینحال در میان این سه بحران احتمالی، انتخابات ریاست جمهوری و وقایع احتمالی پیش و پس از آن، بیش از دیگر گزینه ها نظام جمهوری اسلامی را در سال ٢٠١٣ تهدید می کند.