۱۳۹۱ دی ۲۵, دوشنبه

اتحاديه اروپا روی طرح جديد صلح خاورميانه کار می کند

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت نوشت، وزرای امور خارجه انگلیس و فرانسه طرحی را برای ازسرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان و تاسیس کشور مستقل فلسطین براساس مرزهای سال 1967 به پایتختی اورشلیم شرقی آماده می کنند.

به نوشته این روزنامه، این طرح قرار است ماه مارس ارائه شود و مقامات اسرائیلی معتقدند این طرح آنها را به گوشه خواهد راند.

این طرح که در آن جدول زمانی مذاکرات درمورد تمام مسائل به دقت مشخص می شود احتمال در ماه مارس پس از تشکیل کابینه جدید اسرائیل ارائه خواهد شد.

براساس این طرح اسرائیل و فلسطینیان پس از یک وقفه کوتاه مذاکرات صلح را از سر خواهند گرفت. احتمالا در این طرح از اسرائیل خواسته خواهد شد عملیات شهرک سازی ها را متوقف کند.

این طرح به ابتکار انگلیس و فرانسه اجرا می شود و از حمایت آلمان هم برخوردار است.

تلاش هایی انجام می شود تا این طرح جنبه بین المللی پیدا کند. در حال حاضر کاترین اشتون،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحال بررسی این مسئله است که این طرح را به یک پیشنهاد اروپایی تبدیل کند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که این طرح دربرگیرنده اصول اولیه تشکیل کمیته خاورمیانه با حضور مصر،‌ اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز خواهد بود.

چنین کمیته ای اسرائیل را به حاشیه خواهد راند اما امتناع از پیوستن به آن به معنی مخالفت کلی با روند صلح تلقی خواهد شد. فلسطینیان اعلام کرده اند که اگر از آنها برای عضویت در این کمیته درخواست شود آن را خواهند پذیرفت.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت، تحرکات زیادی در پشت صحنه در حال انجام است. اروپاییان نمی توانند اسرائیل را مجبور به پذیرش توافق کنند اما می توانند ما را در موقعیت نامناسبی قرار دهند.

وی افزود، آنها در حال تدوین سندی هستند که اصول توافق صلح آینده را شامل می شود و آن را بر روی میز مذاکره خواهند گذاشت. احتمال دارد فلسطینیان آن را بپذیرند و اسرائیل با آن مشکل داشته باشد و این مسئله ما را به حاشیه خواهد راند.