۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه

نفت نروژ بزودی تمام می شود؟

دنیای صنعت: مقامات انرژی نروژ گفتند که تولید نفت این کشور (هشتمین صادر‌کننده بزرگ نفت جهان) در سال 2013 به پایین‌ترین سطح خود طی 25 سال گذشته خواهد رسید.

وزارت نفت نروژ گفت: تولید نفت به دلیل خالی شدن میادین دریای شمال به پایین‌ترین سطح خود از سال 1988 تاکنون خواهد رسید و نتیجه دادن اقدامات جدید زمان می‌برد.

اما سرمایه‌گذاری بی‌سابقه، اکتشافات عظیم و قیمت‌های بالای نفت و اقدامات قاطعانه در آب‌های قطب شمال باعث خوشبینی به این صنعت می‌شوند و این‌ انتظار می‌رود که تولید نفت از سال 2014 در این کشور مجددا بهبود پیدا کند.

بنت نیلاند رییس اداره نفت نروژ‌ در یک کنفرانس خبری گفت: چندی قبل ما درباره‌ پایان این صنعت صحبت می‌کردیم و مسائل تغییر کرده و اکنون خوشبینی زیادی وجود دارد.

اداره نفت نروژه اعلام کرد: تولید نفت نروژ از 561 میلیون بشکه در سال 2012 به 538 میلیون بشکه در سال 2013 کاهش خواهد یافت و پس از آن به آرامی تا سال 2017 افزایش خواهد یافت.

هم‌چنین تولید گاز نروژ (دومین صادر‌کننده گاز جهان از طریق خط لوله) کاهش خواهد یافت و از 114 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 106 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

اما اداره نفت نروژ پیش‌بینی خود را برای منابع کشف‌نشده نفت از 15 میلیارد و 400 میلیون بشکه به 16 میلیارد و 300 میلیون بشکه افزایش داد و اعلام کرد که با افزوده ‌شدن مناطق جدید قطب شمال برای اکتشاف که امسال انجام خواهد شد، این افزایش بیشتر خواهد شد.

نیلاند گفت: افزایش برآوردها درباره ذخایر و کشف‌های بزرگ جدید نشان می‌دهد که هنوز امید باقی است و دلیل خوبی برای خوشبینی وجود دارد.