۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه

کشیش دربند ایرانی - آمریکايی بزودی محاکمه خواهد شد

«سعید عابدینی» کشیش ایرانی آمریکایی که در جریان سفری  «برای بازدید از خانواده» از حدود سه ماه پیش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است سرانجام تاریخ برگزاری دادگاه وی اعلام شد.

به گزارش « محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری فاکس نیوز، به گفته وکلای این کشیش ایرانی امریکایی، تاریخ دادگاه ایشان ابلاغ و در هفته اول بهمن ماه 1391 به اجرا در خواهد آمد .

گفته می شود سعید عابدینی به اتهام فعالیت های مسیحی در داخل ایران و ایجاد گسترش و راه اندازی کلیساهای خانگی و اقدام علیه امنیت ملی روبرو خواهد بود.

همچنین وکیل سعید عابدنی معتقد است که اتهامات وارده به ایشان قابل اثبات نیست و بیم آن می رود که وی به دلیل تغییر دین از اسلام به مسیحیت که در سال 2000 میلادی صورت گرفته به «ارتداد» محکوم شوند.

عابدینی که ۳۲ سال دارد، در سال ۲۰۱۰ شهروند آمریکا شد. وی در طی مدتی که در ایران بوده مدتی در حبس خانگی به سربرده و چندین بار نیز  به دلایلی که اعلام نشده، متهم شده است.

ویکتوریا نولند روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود با اشاره به بازداشت امیر حکمتی و سعید عابدینی در ایران، از جمهوری اسلامی درخواست کرد تا به مقام‌های سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، اجازه بدهد با این دو شهروند آمریکا دیدار کرده و از وضعیت آنها مطلع شوند.

ویکتوریا نولند همچنین با اشاره به گذشتن بیش از سه ماه از زمان بازداشت سعید عابدینی، کشیش ایرانی‌‌تبار ساکن آمریکا، توسط ایران، گفت: «می‌دانیم که دادگاه او به زودی برگزاری خواهد شد و ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم تا به قوانین خود احترام بگذارند و به آقای عابدینی اجازه دسترسی به وکیل را بدهند.»

بر طبق گزارش‌ها سعید عابدینی همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شود و دست‌کم تا سه هفته پیش از داشتن وکیل محروم بوده است.

پس از بازداشت " سعید " همسر وی که ساکن امریکا است در این باره گفته بود : « سعید زمانی که در ایران بسر می بُرد با ایمان و گرویدن به مسیحیت از منظر جمهوری اسلامی خود تبدیل به یک مجرم شد».

" سعید عابدینی " در ماه جولای 2012 ، در جریان سفری که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» به ایران داشته است، از حدود سه ماه پیش بازداشت شده است

به گفته همسر  این کشیش ایرانی‌آمریکایی، نیروهای حکومتی او را پس از ورود به ایران از مرز ترکیه، از اتوبوس پیاده کرده‌اند و گفته‌اند که باید برای فعالیت قبلی‌اش در ایران، مجازات شود.

جردن سکولو، مدیر «مرکز آمریکایی قانون و عدالت» که نهادی غیردولتی است، می گوید وزارت امور خارجه آمریکا تلاش زیادی برای نجات سعید عابدینی نکرده است. اتهام و شرایط عابدینی مشابه یوسف ندرخانی است که به اتهام گرویدن به مسیحیت سه سال زندانی بود .