۱۳۹۱ اسفند ۱۲, شنبه

همکاری بزرگترین شرکت بازرگانی جهان با برنامه هسته ای ایران

شرکت «گلنکور» هزاران تن اکسید آلومینیوم را به شرکت ایرانی «ایرالکو» فروخته است. طبق این گزارش، «ایرالکو » تامین کننده آلومینیوم برای برنامه هسته‌ای ایران است.

به رغم تحریم های شدید غرب علیه سیستم بانکی ایران،‌به گفته دیپلمات های سازمان ملل متحد، ایران راه های جدیدی برای تداوم معاملات تجاری با شرکای خود پیدا می کند. خبرگزاری رویترز نوشته است که ابتدا دراوایل نوامبر سال ۲۰۱۲ از طریق منابع دیپلماتیک غربی از مبادلات شرکت گلنکور و ایرالکو و همچنین قرارداد تامین آلومینیوم شرکت ایرالکو با شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تسا)‌ مطلع شد. این در حدود شش هفته پیش ازتحریم های اتحادیه اروپا علیه ایرالکو به دلیل تامین آلومینیوم مورد نیاز «تسا»بود. شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تسا) یکی از شرکت های وابسته یه سازمان انرژی اتمی ایران است. رویترز نوشته است که یک نسخه از گزارش یک سازمان اطلاعاتی غربی در خصوص روابط «گلنکور» و ایرالکو را رویت کرده است.
رویتر می‌‌افزاید دفتر شرکت گلنکور در سوئیس هزاران تن اکسید آلومینیوم در مقابل دریافت مقادیر کمتری فلز آلومینیوم با ایران مبادله کرده است.دیپلمات ها در سازمان ملل متحد صحت این گزارش را تایید کرده اند. با این حال رویترز تصریح کرده است: مشخص نیست که چه میزان از آلومینیوم تولید شده از مواد اولیه اکسید آلومینیوم که ایرالکو از گلنکور دریافت کرد در نهایت به دست شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تسا) رسیده است. شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) از سال ۲۰۰۶ از سوی سازمان ملل متحد مورد تحریم قرار گرفته است.
گلنکور در جوابیه ای خطاب به این خبرگزاری گفته است: این شرکت نخستین بار در ماه دسامبر از ارتباط شرکت ایرالکو با شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) مطلع شده و بیدرنگ همکاری با ایرالکو را متوقف کرده است.
در ادامه جوابیه گلنکور آمده است که آخرین مبادله این شرکت با ایرالکو اکتبر ۲۰۱۲ بوده است.
شرکت گلنکور با اذعان به این که با ایرالکو درماه اوت سال ۲۰۱۱ قرارداد انعقاد کرده، گفته است که این قرارداد قانونی بوده و تلاش برای دور زدن تحریم های ایران را رد کرده است. سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این قطعنامه ها، برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است. در همین زمینه، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران وضع کرده اند.