۱۳۹۱ اسفند ۱۲, شنبه

لبنان؛ نیروی قدس کشته شدن یک پاسدار را تایید کرد

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در خلال یک سخنرانی، نام احمد متوسلیان را در میان فرماندهان شهید سپاه آورد و مرگ او را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، سرلشکر قاسم سلیمانی - فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی - که در یادواره فرماندهان و معاونین شهید گردان‌ها و واحدهای لشکر محمد رسول‌الله، شامگاه پنج‌شنبه در تالار بزرگ وزارت کشور سخن می‌گفت، با بیان مقدمه‌ای از جنگ ایران و عراق گفت: "ما در دوران دفاع مقدس حدود دوازده لشکر داشتیم که تا پایان جنگ دو یا سه لشکر نیز اضافه شد. هفت فرمانده لشکرمان در صحنه‌ی نبرد به شهادت رسیدند. گفتنی است که تنها از لشکر بیست و هفت محمد رسول‌الله چند فرمانده از جمله جاویدالاثر احمد متوسلیان و شهیدان چراغی، همت، حاج عباس کریمی، صالحی به شهادت رسیدند."

این اولین بار است که یک مقام رسمی در سپاه مرگ احمد متوسلیان را تایید می کند.

پیش از این جمهوری اسلامی بر وجود شواهدی از زنده بودن متوسلیان و سه همراه دیگرش خبر می داد و تاکید می کرد که این افراد، در زندان های اسراییل حضور دارند.

متوسلیان، فرمانده وقت لشکر بیست و هفت محمد رسول لله، در خرداد سال ۱۳۶۱ در مأموریتی برای مبارزه با اسراییل به همراه تعدادی از نیروهای نظامی ایران راهی سوریه شد. اما حافظ اسد رییس جمهوری وقت سوریه که تا آخرین لحظه در جریان سفر این هیات نبود، بخشی از نیروهای سپاه را در یک پادگان نظامی اسکان داد و مانع ورود آنان به لبنان شد.

پس از آن، متوسلیان برای یافتن راه حل این مشکل به همراه جمع محدودی به لبنان رفت. در ۱۴ تیر سال ۱۳۶۱، هنگامی که او با اتومبیل هیئت نمایندگی دیپلماتیک ایران در حال بازگشت به سوریه بود توسط فالانژیست‌ها متوقف شد.

جمهوری اسلامی معتقد است که او و سه نفر دیگری که از آنان به عنوان دیپلمات های ربوده شده یاد می شوند، توسط سمیر جعجع، یکی از فرماندهان فالانژیست ها ربوده شده اند. در مقابل اما برخی معتقدند که ماموریت او با دسیسه افراد وابسته به حافظ اسد و برای جلوگیری از وقوع یک بحران دیپلماتیک برای سوریه متوقف شد.

جمهوری اسلامی می گوید، او به نیروهایی اسرئیلی تحویل شده و توسط موساد گروگان گرفته شده است. اما مخالفان این نظر معتقدند که او توسط افراد وابسته به اسد کشته شده است.

با این حال اظهارات سردار سلیمانی از این جهت اهمیت دارد که برای اولین بار متوسلیان را در زمره شهدا محسوب کرده و تلویحا مرگ او را مورد تایید قرار داده است.